Författare Ämne: Hund som reagerar på barn  (läst 15253 gånger)

Iberis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Hund som reagerar på barn
« skrivet: 2007-12-15 18:05:17 »

Hej alla kloka hundägare!
Om en månad ska jag bli farmor för första gången. Underbart! Men det finns smolk i glädjebägaren. En av mina hundar, en sjuårig dalmatinertik, är helt ovan vid barn. Hon har aldrig fått vänja sig. Jag har aktivt undvikit kontakt med barn, eftersom hon från början verkade skrämd av dem och skällde och barnen  blev rädda. Beteendet har nog förstärkts med tiden, tyvärr. Hunden är ytterst signalkänslig och skällig när nåt oväntat händer. Annars lugn och gosig, mycket vänlig mot alla vuxna människor.)
Nu går det inte att undvika möten med barn, och jag får sota för att jag inte har tagit detta problem på allvar utan låtit åren gå. Vad göra?
Har tänkt mig att hon första gången får möta bebisen som befinner sig knät på min son. Inga andra närvarande som stör. (Hon känner min son väl och är mycket förtjust i honom). Jag presenterar barn och fader och samtidigt ger jag godis, korv som hon älskar, när hon slutar skälla. Jag ger sen korv kontinuerligt så länge hon inte skäller eller morrar. Mötet blir kort denna gång. Sen upprepar vi. Och upprepar – med barn och korv. Verkar detta bra? Tacksam för synpunkter.  
Loggat

sara

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #1 skrivet: 2007-12-25 16:45:19 »

Hej Iberis,

Jag har hoppats att någon skulle ha några goda råd till dig, men ingen har ju ännu svarat.
Jag tror inte du är fel ute i dina tankar om hur du skall lära hunden att acceptera barnet, men risken är att barnet kommer att bli skrämt då hunden skäller och frågan är om barnets föräldrar då tycker att det är en så bra idé?
Jag tror att det bästa du kan göra är att ta kontakt med någon duktig hundpsykolog. Jag tror det är värt det, särkskillt med tanke på att det är inte bara du och din hund som är påverkade.
Det här handlar väldigt mycket om hur dina relationer till din son och din svärdotter kommer att utveckla sig. Och inte minst relationen till ditt blivande barnbarn.
Kanske också hundpsykologen kan hjälpa dig att förbereda din hund på tillökningen i familjen.
Jag önskar dig lycka till med att få din hund att acceptera den nya familjemedlemmen. Skriv gärna och berätta ur du gjort!
Mvh Sara
« Senast ändrad: 2007-12-25 16:56:05 av sara »
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2007-12-26 12:18:20 »

Det finns bara ett fåtal riktiga hundpsykologer idag. Tyvär är det alldeles för lätt för vem som helst att kalla sig vad man vill idag, allt för att tjäna pengar. Så att rekommendera en hundpsykolog är inte bara att göra. Det finns grymt många duktiga hundmännsikor utan titlar för den delen med och de hjälper till gratis!
Att en hund inte tycker om barn är helt ok, och min åsikt är att man inte behöver tvinga på hunden att umgås med barn om den inte måste. Många hundar mår mycket bättre av att få komma ifrån, kanske vara avskärmade i ett rum eller bur under barnbesök. Men om man promt vill att de ska umgås så ta det i små steg. Du är rätt ute med att förknippa barn med något positivt. Men tänk på att barn är barn och dom är oberäkneliga. Många förösker få hundar att kunna umgås med barn, men jag anser att det är tvärtom! Barn ska lära sig att umgås med djur....
Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2007-12-27 15:19:05 »

Tack Sara och Pluto, för tankar och råd. Önskar jag kände till nån bra hundpsykolog, ska höra mig för... Vet ni nån lämplig samtalspartner, "hundpsykolog"? Skulle, som du skriver Sara, behöva förbereda hunden på situationen.

Pluto, det är tänkvärt det du skriver om att hundar inte nödvändligtvis måste tycka om eller umgås med barn. Jag hade heller inte tänkt tvinga barnet på hunden och vice versa, men om famlijerna ska kunna umgås måste vi ha en strategi. Våra hundar är vana att vara med och delta i familjelivet, och de uppför sig oftast förträffligt. Son och sonhustru är hundmänniskor. De har en tax, så det ofödda barnet har hört en del skall redan (också från våra hundar), dock dämpat av fostervattnet. Jag möter också förståelse från dem för problemet, även om sonen mest är inne på att bebis och hund inte ska träffas just alls. Och det behöver de ju inte heller göra, så länge barnet är så litet att det sitter i famnen på någon vuxen. Men jag hade tänkt mig att hunden så länge bebisen är "stationär" skulle vänja sig vid åsynen och lukten av denna varelse och förstå att den numera då och då ingår i familjeflocken. (Jag tror nämligen att en del av problemet ligger i att småbarn inte luktar som vuxna.) Och jag har gett mig ... på att det ska fungera. Tacksam för flera synpunkter!

Loggat

sara

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2007-12-27 15:33:51 »

Hej
Då jag gick Hund & Katt etologi, hade både Kerstin Malm och Caroline Yusof föreläsningar på universitetet.
Jag tycker båda var mycket duktiga och hade en bra inställning till "hunderiet". Kanske någon av dem kan hjälpa dig?  Om du är intresserad är deras hemsidor:
http://www.k.malm.hundetologi.info' target='_blank'>http://www.k.malm.hundetologi.info
http://www.6ben1svans.se' target='_blank'>http://www.6ben1svans.se
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 2007-12-28 16:45:06 »

det där med korv och att hunden ska möta bebisen på ett speciell sätt kan göra att möte blir misstänksam för hunden. jag skulle någ inte låta hunden hälsa på bebisen i första hand, hund känner ju lukten från LÅNGT håll vad det e och vad "detta" luktar.
jag tror inte att din hund kommer att skälla och blir arg på barnet som är så lite, det kommer säker va nyfiken men inte agressiv. hundar gillar inte barn för att de rör sig konstigt...dom ser inte ut som mäninskor och så gör dom konstiga saker som hunden upplever hotfullt.
jag hade oxå en hund som inte va van med barn och vi tag det med nypa salt, ta det lungt och koppla av när du är med barnet så kommer din hund oxå göra det. sen få du så klart skydda det lilla barnbarn ifall din vovve vissar något agressiviter. Då kan ni bara stänga av en del av lägenheten med kompostga. och låta er va med barn. Dom accepterar detta bättre än man kan tro...in tala dig själv att detta kommer gå SKIT bra!  ::) /lycka till joanna
Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2007-12-28 17:57:04 »

Tack Joanna för ditt uppmuntrande svar! Kanske jag är för spänd inför detta och kanske har du rätt i att hunden inte kommer att skälla på bebisen.

Tack Sara för adresser! Ska kolla vad dessa två kan ha för råd att ge!
Loggat

Erik

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2008-01-01 11:27:57 »

Om det går, säg till barnen att dom INTE ska ta kontakt med din hund, om det är så att din hund skulle nosa på barnen så låt den göra det men barnen ska INTE göra något, barnen ska hela tiden ignorera hunden,
Du som hundförare ska ALLDRIG tvinga fram hunden till något som den inte tycker om, det är bättre att intresset växer fram av sig själv, det bästa är att den får träffa barn som är vana vid hundar, då kanske det inte inträffar några överraskande situationer.
Vill den inte ta kontakt med barn så är det MYCKET VIKTIGT att man går sakta fram.
Loggat

Len

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 2008-01-16 17:49:02 »

Jag tycker att du ska låta bli att "belöna" hunden m korv osv vid barnet.

Låtsas istället som att allt är som vanligt och bete er inte annorlunda mot hunden när barnet är med. Hunden märker barnet direkt men om ni inte beter er annorlunda så kommer (troligtvis) inte hunden att sätta något större värde på denna förändring alls!
Hundar är väldigt känsliga för vårt beteende och om du då börjar bete dig som att det är något särskilt med barnet så kommer också hunden att tycka att det är något särskilt.

Sen om hunden skulle uppvisa ett icke önskvärt beteende i samband med barnet så skulle jag utgå därifrån i vidare träning!
Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 2008-01-23 17:37:45 »

Hej Len!
Du har alldeles rätt. Mina "smarta" idéer med korv var inte bra. Vad skönt det är att få ventilera detta med andra hundägare!
Jag har nu tänkt om. Allt ska vara som vanligt och varken jag eller nån annan ska uppmärksamma att det har dykt upp en ny varelse i familjen, barnet. Det blir utgångsstrategin.
Sen får vi se hur den skälliga hunden reagerar. Hon är en signalkänslig vovve och skulle säkerligen bli misstänksam om jag började bete mig på ett annorlunda sätt, med korv och allt. Vilket flera av er har påpekat.
Samtidigt är metoden att belöna gott uppförande och aldrig bestraffa dåligt sådant en grundregel som jag alltid håller mig till.

Nu gäller det bara att vänta på det lilla barnet, som snart borde göra entré.

Iberis
Loggat

husvargen

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 2008-01-25 21:51:38 »

När jag fick barn så hade jag samma situation hemma - ett antal hundar som lärt sig (via elaka barn) att de där små dvärgarna var farliga och opålitliga. När jag därför kom hem från BB med nyfödd pojke så ville jag att de skulle förstå att detta var något annat och något som hörde till flocken. Jag la ner honom på golvet och där trängdes fyra vänliga hundar och slickade och puffade. Jag hade inte behövt oroa mig - de visste precis. De visste att det var MIN unge och de visste att detta var något litet och hjälplöst, som inte kunde höra till gruppen "elaka dvärgar". Hundar förstår mycket mer än vi inbillar oss. Jag hade inte behövt oroa mig och eftersom mina hundar var delaktiga i den nya fammiljemedlemmen och aldrig satta på undantag, så utvecklade de aldrig några onda tankar om honom.
Visst blir en unge i ett hundhus nedsprungen och piskad i ansiktet med svansar och nedsmutsad av vänliga och jordiga "trynen" - men det dör de inte av. Är du själv orolig så känner hunden det och blir orolig själv just därför. Försök istället förmedla din egen glädje över detta nya liv, så är kanske hunden uppfattar det istället. Hunden litar på ditt omdöme och kanske du helt enkelt måste lita på din hund... /Inger
Loggat

sveningvars

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 2008-01-27 22:46:25 »

QUOTE (husvargen @ 2008-01-25 21:51 )
När jag fick barn så hade jag samma situation hemma - ett antal hundar som lärt sig (via elaka barn) att de där små dvärgarna var farliga och opålitliga. När jag därför kom hem från BB med nyfödd pojke så ville jag att de skulle förstå att detta var något annat och något som hörde till flocken. Jag la ner honom på golvet och där trängdes fyra vänliga hundar och slickade och puffade. Jag hade inte behövt oroa mig - de visste precis. De visste att det var MIN unge och de visste att detta var något litet och hjälplöst, som inte kunde höra till gruppen "elaka dvärgar". Hundar förstår mycket mer än vi inbillar oss. Jag hade inte behövt oroa mig och eftersom mina hundar var delaktiga i den nya fammiljemedlemmen och aldrig satta på undantag, så utvecklade de aldrig några onda tankar om honom.
Visst blir en unge i ett hundhus nedsprungen och piskad i ansiktet med svansar och nedsmutsad av vänliga och jordiga "trynen" - men det dör de inte av. Är du själv orolig så känner hunden det och blir orolig själv just därför. Försök istället förmedla din egen glädje över detta nya liv, så är kanske hunden uppfattar det istället. Hunden litar på ditt omdöme och kanske du helt enkelt måste lita på din hund... /Inger

Hej och grattis!Det är både härligt och mysigt med barnbarn och bara man inte gör för stora saker med detta så brukar det lösa sig sjlv.Man är ju närvarande själv(någon vuxen)och från början ärdet ju en liten bebis så hunden får ju tid att vänja sig vid den nya lila människan.så njut av tilllvaron detkommer attbli härligt.
Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 2008-03-26 14:49:56 »

Hej på er alla som deltagit i mina funderingar om mitt blivande barnbarn och min dalmatinertik Saskia

Barnet föddes i början av februari. Det blev en liten underbar pojke, och han och Saskia träffades första gången på påskafton.
Det gick utmärkt! (Som de flesta av er också påpekat att det skulle göra.)
Vi tog det lugnt och naturligt. Hunden var nyfiken, nosade på bebisen och slickade hans fötter, händer och nacke (hon fick inte slicka i ansiktet). Helt tydligt att hon uppfattade honom som en liten nykomling i flocken som behövde skötas om = slickas.

Det känns mycket bra, det här. Vi ska fortsätta att ta det lugnt med tiken, förstås, när hon träffar honom igen. Föräldrarna tycker att vi ska ses ofta så att Saskia riktigt vänjer sig, och inte mig emot. Att träffa sitt första lilla barnbarn ofta är inte så dumt!!!!
Varma hälsningar och tack till er alla från Iberis
Loggat

sara

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #13 skrivet: 2008-03-30 23:10:17 »

Grattis till barnbarnet!
Vad roligt det var att läsa att allt löste sig!
Och dessutom på ett så naturligt och lugnt sätt.
Jag (och jag antar, många med mig) önskar dig en lika bra fortsättning!
Hälsningar Sara
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #14 skrivet: 2008-04-02 22:42:04 »

Hej Iberis!

Vad roligt att du hörde av dig och berättade hur det gått.

JÄTTEGRATTIS till din nya roll :)

Varma lyckönskningar

// Tibbe
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder