Författare Ämne: Uppfödning?  (läst 6269 gånger)

faramira

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« skrivet: 2008-01-10 18:47:49 »

Vad har ni för erfarenheter av uppfödare & uppfödning?
Vad har ni för raser?

Nyfiken ::)  
Loggat

Indrabus

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #1 skrivet: 2008-01-10 21:52:57 »

Hej
Jag har 2 labbar o min sambo har en keeshond. Labbarna är min mor uppfödare till Kohagens kennel  o keesen är sambons mor uppfödare till. Den har varit vilande ett tag nu så jag kommer inte ihåg namnet.
Men man kan ju säga att min erfarenhet är ganska enkelriktad.  :)  
I övrigt läser jag just nu avel o anatomi i o m utbildningen som jag nu går men jag kan inte säga att jag är något proffs precis.
Är det nåt särskilt du undrar över?
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #2 skrivet: 2008-01-10 23:23:13 »

Av hundar jag har så har jag bara gott att säga om de uppfödarna. Visst finns det skräckexempel i alla raser men det behöver jag inte gå vidare in på http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>
Jag själv skulle aldrig kunna föda upp för jag skulle aldrig hitta den rätta valpköparen till mina valpar ::)
Vi har 3 ungerska vizslor och till hösten hoppas jag att det blir en ACD till mig  :D  :D  :D
Har tidigare haft schäfer och labb.
Loggat

Maria&Lucaz

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #3 skrivet: 2008-01-11 19:47:09 »

De uppfödare jag haft till mina hundar har jag god erfarenhet av och tycker väldigt mycket om. :)

Min nuvarande uppfödare har jag väldigt god kontakt med och vi diskuterar ofta rasen och uppfödning.

Sedan finns det rötägg som inte skulle syssla med hund avel tyvärr..  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>

Jag har en ungersk vallhund, en Pumi som är 6 år.
Loggat

Charlotte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #4 skrivet: 2008-01-11 21:00:56 »

Jag mötte Lassie... Nej skämt å sido, men jag har verkligen en kanonuppfödare. Hon har stöttat mig massor och coatchat mig i svåra situationer. Dessutom delar vi alla roliga upptåg min hund tar till sig över mail och mess.
Dessutom har jag kontakt med matte till hanhunden till kullen. Hon har också gett mig massor av stöd. En uppfödare av annan ras köpte även valp och även hon ger mig tips och guidning i vår vardag. Tack Jenni, Anneli och Inger. Jag är otroligt lycklig lottad som har er!

Jag tror lite man som valpköpare skall ha en god kontakt med uppfödaren INNAN valpen är hämtad. Jag visa mitt intresse innan tiken var parad och jag hoppas att det gav min uppfödare en changs att på så lång tid kunna avgöra om vi var lämpliga valpköpare.
Personkemi är viktig mellan valpköpare och uppfödare. I alla fall för mig som hade lite mindre erfarenhet.
Kul hemsida!
« Senast ändrad: 2008-01-12 13:45:45 av Charlotte »
Loggat

kikki

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #5 skrivet: 2009-01-22 21:53:15 »

http://www.hundstunden.se/html/emoticons/ph34r.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='ph34r.gif'> Är själv uppfödare.
Har samma problem om det är ett problem, hur hittar man en bra valpköpare som tänker 10 år framåt?
Som inte tröttnar och sätter ut hunden på blocket efter ett år?
Jag har krav på att valpköparna skall ha kontakt med mig, och jag med dem.
Valpträffar på sommaren med korvgrillning är toppen. :D  
Loggat

kikki

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Uppfödning?
« Svar #6 skrivet: 2009-01-22 21:54:53 »

QUOTE (faramira @ 2008-01-10 18:47 )
Vad har ni för erfarenheter av uppfödare & uppfödning?
Vad har ni för raser?

Nyfiken ::)

Cockerspaniel
Loggat

Star hatch

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
SV: Uppfödning?
« Svar #7 skrivet: 2010-05-26 06:39:05 »

Ja jag har uppfödning på rasen Långhårig collie och nästa år plannerar jag att bli uppfödare till rasen japansk spets.

Själv började jag uppfödarkurs genom SKK innan jag jag tog min första kull.När valpintresserade hör av sig till mig  tar jag deras intresse anmälan och de får skriva ner sina mål osv.. ger den information om rasen så dom kan tänka lite till ,sedan får de följa med på färden vid 5 veckor senast skall dom ha besökt mig och jag kräver detta.Även om de så bor i haparanda.Många ändrar sig på färden och längtan tar över väntan det är den bistra sanningen men om detta händer ställer jag upp för rasen och hjälper dem även om valpen inte kommer från mig.

Jag har kennelträffar och sporrar dem med aktiviteringspoäng osv..utställning osv...allt för att det skall vara trevligt  att vara
en hundägare

Tyvärr är det inte så att de jublar,1 kom förra året på kennelträffen så man undrar vad dom vill ha för uppfödare.
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder