Författare Ämne: Avel & skotträdsla  (läst 13715 gånger)

faramira

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« skrivet: 2007-12-26 20:42:21 »

Det är så många som pratar om att förbjuda smällare, men det är ingen som pratar om att man kan få bort skotträdslor genom att avla på bra hundar.
Dom flesta "duktiga" hundmänniskor vet att det är ärftligt. Och det är svårare att ändra hela samhället. Det är nog lättare att sikta på sundare hundavel i framtiden.
Skotträdslor begränsar väldigt mkt i hundens liv. Jag vet det, för jag har en skotträdd hund själv..
Vad tycker ni?    ::)  
Loggat

Goldenladies

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #1 skrivet: 2007-12-27 11:46:30 »

Jag har en seriöst avlad hund som blev skrämd av en hemmagjord "bomb" på nyårsafton. Hon var då 5,5 mån. Hon stack och var borta i 2 dygn (läs mer i min blogg. www. odeshogskennelklubb.org) sedan dess är hon väldig oljudsberörd. Jag och mina barn bävar för raketerna på nyår! http://www.hundstunden.se/html/emoticons/ph34r.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='ph34r.gif'>  
Loggat

faramira

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #2 skrivet: 2007-12-27 12:48:20 »

Olyckor kommer man ju aldrig ifrån, tyvärr...
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #3 skrivet: 2007-12-27 17:52:59 »

Ja det är ju stor skillnad på skotträdsla och skottberördhet.....
Loggat

gangster06

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #4 skrivet: 2007-12-27 20:28:34 »

Hej alla!

Kan lova er att jag är överlycklig för att min Gangster inte bryr sig om skott. Han går ett varv å kollar sen lägger han sig fint ner å sover. Han reagerar nog mer dagen efter på krutlukten som hänger kvar.

Min förra hund, en St Bernhard var skotträdd å de va inte kul! 100kg hund som springer i vild förtvivlan å letar gömställe, nej ush. Huset håller inte för sånt!

Hoppas dock att alla får ett bra nytt år!  
Loggat

Sandra

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #5 skrivet: 2007-12-28 01:02:56 »

riktigt så enkelt är det tyvärr inte, "att bara avla på skottfasta hundar" självklart ska man avla på de som är fasta men det ger inga garantier på att avkommorna blir skott fasta. Kan också vara så att för mycket smällande utlöser rädslorna för ljud av olika slag. Kan räcka med att en hund har lite ont i örona när det smäller till och det sätter sig livet ut.
Våra hundar får stå ut med mycket, hur normalt är det för en hund när himlen färgas av smällare och det smattrar och skjuts hej vilt. För mig är det ren tortyr folk utsätter djuren för. //Sandra
Loggat

faramira

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #6 skrivet: 2007-12-28 10:49:24 »

Jag skrev att "man kan få bort skotträdslor genom att avla på bra hundar". Inte  "att avla på skottfasta hundar", blir en full garanti för en orädd hund.
Sen kan ju olyckor & öroninflammationer medverka så klart.
Men tex min uppfödare har avlat på hundar med skotträdslor på flatten. Både mamma & farfar var skotträdda. Skitbra på en arbetande hundras....Det är ju inte bra på nån ras, men en hund man kör jakt & bruks med är det ännu sämre på.
Det var sen när jag fick reda på det som jag har hört mig för överallt & nästan alla säger att det är ärftligt & hundar som är berörda i botten, är dom som tar åt sig lättast av rädslor.

Självklart tycker jag att smällare bara ska användas på nyår & på speciella ställen, så man kan undvika det om man vill & behöver!
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #7 skrivet: 2007-12-28 13:29:29 »

Det allra värsta är om tiken till valparna är skotträdd, då går det garanterat ner till valparna....
Loggat

Sandra

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #8 skrivet: 2007-12-28 23:19:02 »

Ja oki:) då förstår jag precis hur du menar. Verkligen oseriöst att avla på skotträdda hundar! http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>  det är som du skriver att det är ärftligt.

sandra
Loggat

Mårran

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #9 skrivet: 2007-12-29 12:22:23 »

Det jag tycker är tråkigt är att så många uppfödare anser att rädslan inte är ärftlig och glatt avlar vidare på sina vrak som ligger nerdrogade på nyår.

Jag har också haft en väldigt ljudrädd hund (en briard) och vill gärna att andra hundar slipper det lidande hon utsattes för.  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/sad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='sad.gif'>  
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #10 skrivet: 2007-12-29 22:36:02 »

Hej!

Jag måste få fråga då jag inte har någon erfarenhet angånde avel o skott rädsla.

För mig låter det otroligt om en hund föds med skotträdsla eller ljudkänslighet. För mig låter det som det avlats fram nervösa hundar. Nervösa hundar tål mindre än andra hundar.

Är jag ute o cyklar nu?  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/blink.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='blink.gif'>

Hälsningar Tibbe
Loggat

husvargen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #11 skrivet: 2007-12-31 16:57:55 »

När jag läser alla era inlägg om ljudkänsliga hundar, så tycker jag ni har rätt allihop på olika vis. Absolut har valpköpare rätt att ställa högre krav på sina uppfödare vad gäller avelsmaterialet. Vi uppfödare sätter oss lätt på våra "höga hästar" och snäser så snart någon ifrågasätter det vi håller på med, men jag tror att ALLA - även vi själva och vår verksamhet - skulle må bra av mer genomlysning. Ljudkänslighet sitter i generna, men det kan också förvärvas - jag har haft hundar av båda sorterna. Olyckor händer och man kan aldrig helgardera sig mot att få en hund, som lider av  höga och plötsliga ljud. Uppfödarens ansvar är att göra så gott han/hon kan i frågan och verkligen lägga möda på att använda djur som fungerar i vårt samhälle. Vi kan alla lära av våra misstag - det är jag den förste att erkänna...

Kanske är det dags att SKK och hela hundSverige börjar arbeta MER för att få fram individer som passar vår livsstil och fungerar i det moderna samhällets alla situationer, än att "pinka revir" kring raser in absurdum. Med nya kriterier skulle självklart djur med olika funktionshinder sållas bort - kamp-hundar, felkonstruerade jyckar som lider av sin egen kropp, sjukdomsbenägna individer, som nu går i avel för att rädda en trång avelsbas. Jag menar att sådant är fel och att man kanske måste tänka över om en ras har existensberättigande om den måste räddas med hjälp av sjuka, knäppa eller t.ex. ljudkänsliga hundar.

Hur får vi en debatt som uppfödare blir EN DEL av och inte bara blir UTSATTA FÖR?
Loggat

playen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #12 skrivet: 2008-01-06 20:48:29 »

Nyårssmällare är inte samma sak som skott från en bössa. Det  går inte att jämföra. Min stövare är inte skotträdd vid jakt, men han ogillar knallpulver som barna har och nyårsraketer med tjut.
Larra ::)  
Loggat

playen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #13 skrivet: 2008-01-06 20:49:39 »

Nyårssmällare är inte samma sak som skott från en bössa. Det  går inte att jämföra. Min stövare är inte skotträdd vid jakt, men han ogillar knallpulver som barna har och nyårsraketer med tjut.
Larra ::)  
Loggat

Schäfer

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Avel & skotträdsla
« Svar #14 skrivet: 2008-01-07 06:51:45 »

QUOTE (faramira @ 2007-12-26 20:42 )
Det är så många som pratar om att förbjuda smällare, men det är ingen som pratar om att man kan få bort skotträdslor genom att avla på bra hundar.
Dom flesta "duktiga" hundmänniskor vet att det är ärftligt. Och det är svårare att ändra hela samhället. Det är nog lättare att sikta på sundare hundavel i framtiden.
Skotträdslor begränsar väldigt mkt i hundens liv. Jag vet det, för jag har en skotträdd hund själv..
Vad tycker ni?    ::)

Dom flesta duktiga hundmänniskor vet att smällare /raketer inte alls är samma sak som vanligt skott och skyddar därför sina (bruks)hundar mot  dessa för att hundarna inte ska få en förvärvad rädsla (ej ärftlig) och få hela tävlingskarriären spoilerad. Mycket bra intivativ av Smällarupproret att dra i gång en kampanj. Tusentals människor har skrivit på och politikerna börjar ta till sig vad folket tycker!
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder