Författare Ämne: problem med skällig labrador  (läst 8655 gånger)

nikkis1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • E-post
problem med skällig labrador
« skrivet: 2007-12-27 20:52:38 »

Hej har problem med med min labradortik som är 1år o 5 månader. Köpte henne som ettåring av uppfödaren som hade haft henne utlånad på foder som valp tanken var att hon skulle bli ledarhund för blinda men han ansåg att han hade för mycke redan o sålde henne. Husse som var fodervärd hade problem att hon kissade ner sig för honom vet ej varför då jag aldrig haft kontakt med dom, det har hon aldrig gjort hos oss däremot så var hon jätterädd för karlar började skälla reste ragg satt svansen mellan benen o vågade inte gå fram detta har blitt mycke bättre o hon är en jättetrevlig hund som älskar våra barn o andra hundar men hon är lite svår jobbad då hon inte vill komma tillbaks om man tex kastar nåt då springer hon hellre iväg själv o gnagar  hon kommer tillslut när man lockat o pockat länge nog.. vet inte riktigt hur jag ska bete mig,  Sen har hon börjat med om det går förbi nån utanför vårt hus bor på landet så vrålar hon som värsta vakthunden reser ragg o lyssnar inte när man ropar hon ser inte snäll ut men är världens snällaste när ho bara fått komma fram o ser ad det är även inne så skäller hon o reser ragg för minsta ljud o slutar inte fast man säger åt henne har försökt stöta till henne också men det hjälper inte har inte erfaenhet av denna ras hade schäfer tidigare o har aldrig haft dom här problemen vill tillägga att det är en jättesällhund som aldrig har haft en tendens att bita varken människa eller hund tacksam för hjälp,,
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #1 skrivet: 2007-12-28 10:37:21 »

Angående när hon springer iväg med föremål. Istället för att det ska sluta i en massa tjat så sätt ett snöre i föremålet ni leker med. Då har du full kontroll på leken och kan göra det positivt för hunden att komma in med föremål. Börja med att kalla på hunden och kommer hon inte kan du bara dra intill grejen, och mys med hunden, smek och klappa lugnt och beröm-byt med gotta. Ta inte genast grejen ifrån hunden. Kasta sedan ut den igen och låt henne leka en stund och upprepa så att hon får förtroende för er och du slipper en massa tjat. Inkallning får du träna separat  ;)  
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2007-12-28 13:11:15 »

Hej nikkis1

Din hund är 1år och 5 månader. Hon har kommit in i nåt som kallas spökåldern
Hundar kommer in i olika faser under uppväxten.
När den är runt två år har den blivit klar mentalt sett. Jag tycker att du ska gå på kurs med din hund.
Jag har ingen erfarenhet av labrador, men har hört att det är smarta hundar och matfriska.
Vad gör du när hon skäller som värst? Höj inte rösten mot henne för då skäller du med henne.
Hälsningar Tibbe

Loggat

nikkis1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2007-12-28 16:54:46 »

ok tack ska testa med snöre.. brukar säga nej när hon skäller det har nog hänt att man höjt rösten också ska tänka på det, :)  
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2007-12-28 21:35:23 »

Hej Nikkis1
Jag tycker det låter som att din hund känner sig väldigt osäker. Jag tror att hon haft det tufft som yngre. Du skriver att hon "kissade ner sig" inför sin tidigare fodervärd. Detta tolkar jag som att hon visade underkastelse. Jag antar att fodervärden var allt för hård mot henne. Detta har sedan gjort att hon inte litar på några män. Bra dock att detta har blivit bättre. Den osäkerhet hon känner tror jag dock följer med henne.
Jag tror att du skall jobba vidare med att få en bra kontakt med henne, öka hennes självförtroende och att du själv skall jobba för att vara en trygg ledare.
Jag tror en bok i sammanhanget kan passa in: Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt
(Sedan tycker jag det var bra förslag du fått från övriga här på forumet)
Loggat

Maria&Lucaz

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 2007-12-29 09:34:31 »

Jag kan bara hålla med Sara..  ::)

Tror att hunden har haft det tufft och är osäker.. Jobba med att stärka hennes självförtroende och visa att det är du som är ledaren och tar han om henne med mycket kärlek och en fast och säker hand.. Så hon kan slappna av lite och lita på dig i alla situationer..

Läs boken du blev rekomenderad och gå gärna ett allmänslydnadspass eller annan kurs som gör att ni kan lära er öva upp kontakten.  :)  
Loggat

nikkis1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2007-12-29 17:07:41 »

Hej jo jag tror nog också att det är nån som har vart alldeles för hård mot henne hn har redan blitt mycke bättre ska jobba vidare o försöka träna på kontakten. ::)  
Loggat

Siw

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2007-12-30 14:50:56 »

Hejsan! Jag har två labbar 9 och 3 år, tikar. Den äldre har aldrig skällt utom på kommando. Den yngre skäller gärna och ofta. Då framförallt när det kommer någon, djur på TV, folk och annat som går förbi utanför vårat hus. Plus sådant vi inte ser?? Denna tjej är osäker men också lite dominant, har lite problem med henne när vi möter andra hundar. men jag vet också att både mamman och pappan till henne är lite skälliga. din tjej kanske är lite vek och har blivit osäker om hon nu har haft en tuff början av livet. Jag tror nog att du får bukt med det hela bara du ger henne tid och mycket kärlek. Skällandet kan ju bli kvar men det kan man kanske stå ut med?? Lycka till och Gott Nytt år!  
Loggat

trollet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 2008-01-11 10:02:50 »

Som ett tips bara angående när din hund skäller och reser ragg inomhus (mot utomhusrelaterade "faror").

Det är otroligt viktigt att du inte hetsar upp dig. Markera istället för hunden att du har uppmärksammat det hon skäller på och att du "tar över" så att hon inte känner att hon måste ta hand om vad det vara månde!
Visa dig lugn och att du har förstått henne. Det tror jag är bästa reaktionen inför en såpass osäker hund som hon verkar vara.
Hetsar du upp dig så är det bara bevis för henne att hon "hade rätt" för nu är "husse igång och skäller också". Petar du till henne när hon är upphetsad så sporrar du henne ännu mera. Hon kommer att koppla ihop "tillputtandet" med vad hon anser är en fara, dvs hon förstår inte att det är DU som markerar att du tycker att hon skall sluta.

Lugn och sans är det en hund vill ha från sin flock-ledare. Då är du en som hon kan lita på och det verkar ju vara det hon mest av allt vill ha det lilla livet! Pussa henn på nosen och var den värdige flockledaren som hon behöver!

LYCKA TILL!  :)  
Loggat

Len

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #9 skrivet: 2008-02-04 00:09:25 »

Som tidigare nämnts så behöver nog du som "flockledare" gå in och visa att hon inte behöver "ta ansvar och tala om" när det kommer någon!

Hade nästan samma problem med min hund, dock inte skällande men så fort det kom nån så sprang han dit och knockade dem för att han blev som en studsboll...
Jag gjorde såhär att så fort dörrklockan plingade så kommenderade jag "sitt" en bit ifrån dörren och där fick han sitta och vänta tills gästen kommit in och stängt dörren och matte och husse hade hälsat osv. Sen fick han komma fram och hälsa, oftast hade han då även lugnat ner sig såpass mkt så det blev ett lugnt hälsande utan hoppande!
Nu sätter han sig direkt på sin plats, och väntar på "Varsågod", när dörrklockan plingar!

Kvarsittandet kräver kanske lite träning innan hon sitter kvar men stanna gärna ganska nära henne i början så är det lätt att sätta ner henne igen om hon skulle resa sig och även att belöna med en godbit om hon är tyst! Det kräver säkert en del tid och tålamod men är du bara konsekvent och inte belönar ens det minsta lilla boffande så är jag säker på att du kommer att ha en tyst och lugn tjej mot besökare om nått år!  :)  

Låna in grannar, vänner och bekanta och träna med i början för att få mer kontrollerade situationer utomhus och ha samma sittplats varje gång så att hon såsmåningom får en trygg plats där hon sätter sig! Lycka till!  
Loggat

nikkis1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 2008-02-04 14:11:31 »

Hej problemet är inte att hon skäller när klockan ringer vi har ingen ringklocka, det är heller inget problem att få henne att stanna kvar.Hon skäller helt enkelt när det är nån som kommer eller man knackar i väggen  ::) i bordet hon kan även skälla på husse när han kommer hem fast han pratar så att hon ser att det ät han det går liksom inte att få kontakt med henne. Hon är inte intresserad att hälsa på människor egentligen heller den enda hon blir så där superglad  att träffa är när jag själv kommer hem då blir hon helt tokig studsar o hoppar o far jag försöker att inte klappa henne när hon är sån försöker vänta tills hon lugnat sig. mvh Åsa
Loggat

Len

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 2008-02-09 16:44:05 »

Det jag menade var att man borde kunna använda sig av ungefär samma metod!

Men gör såhär istället då: Använd leksak/godis beroende på vad hon värderar högst. Och så gör ni en "kontrollerad träning" där t ex husse knackar i väggen, men innan han gör det så gör du nånting där hon måste koncentrera sig och som hon fortfarande är koncentrerad på när knackningen kommer och om hon då orkar hålla kontakten med dig så belönar du! Eller om det är för svårt så kan du leka med henne och om hon då struntar i knackningen så belönar du!
Du kan ju även använda knackningen som störning i vanlig träning och varje gång hon struntar i den = belöning!

Och när nån kommer, se till att de ignorerar henne och hälsar på er först! Gäller även er! Gå bara in och låtsas som att hon inte ens är där. För det hon tror när man hälsar på henne först, det är att hon är viktigast och viktigast för en hund är flockledaren och därför tror jag hon skäller för hon ska "varna/uppmärksamma" resten av flocken på vad som händer!

Om du inte får det att funka, ta kontakt med en instruktör som kanske kan komma hem och hjälpa dig att få bukt med problemet!
Loggat

sollan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #12 skrivet: 2008-02-17 00:40:24 »

Trevliga tips - skall testa det på min lilla tik, som inte gillar när labdradoren intill oss kommer och går - då skäller hon - hon tycker inte heller om att man lägger in saker i brevlådan(vi bor i lägenhet) = tidning kl 04, post kl 12, reklam då o då - detta markerar hon med skall...brrr inte alls roligt tycke matte o husse kl 04 speciellt. Skall försöka träna henne enl. tipsen ovan så kanske vi kan få lite lugnare nätter?
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder