Författare Ämne: Kissa på sig  (läst 9563 gånger)

Gitte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« skrivet: 2007-12-29 23:44:33 »

Hej Alla Hundvänner.
Jag undrar om det finns någon med erfarenhet eller någon ide om varför en hund "kissar på sig".
Jag köpte min hund när hon var ett år och då hade hon levt kennelliv. Ranglågt sådant.
Hon kissar på sig i situationer som när hon får uppmärksamhet i samband med hemkomst, dock inte när jag kommer hem, när man plockar fram borste och klotång, när hon träffar sin gamla ägare, även vid ett tillfälle som vi hälsade på hos vänner med en hund hon kände sen innan kissade hon inne hos dom.
Hon är helt rumsren och då menar jag att hon håller sig förutom vid typ dessa händelser.
Det är inget stort problem men jag undrar så varför hon gör så.
Mvh/Gitte  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/blink.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='blink.gif'>  
Loggat

Sara-Izor

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« Svar #1 skrivet: 2007-12-30 00:02:10 »

Hej.
Jag har inte själv haft en hund som gjort så men jag har hört och läst om att hundar som blir uppspelta i vissa situationer regarar så, dom kissar på sig. Håller på och läser en del om hur hundar beter sig i olika situationer och finner det väldigt intressant.
MVH
Sara och Izor
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« Svar #2 skrivet: 2007-12-30 20:52:19 »

att hon kissar på sig har oftas med stress och glädje att göra med om hon kan håller sig annars...alltså. Vissa stora hund sorter är valpiga längre och detta kan va ett valp beteende så detta kommer att försvinna. men att hundar kissar av stress är jätte vanligt, vissa hundar vissa det bara inte så tydligt som din.tex.. min vovve bajsa alltid precis innan vi kommer till sbk tränings plan, han är hundglad och han vet att där e det alltid hundar....stresser gör att musklerna slappnar av och då kommer det. Om du känner att närkissade skor i hallen kunnde non gång va torra så hälsa inte på hunden vid dörren men kanske 15 min efter du har komit in. med is imagen ignorera hunden.se om det hjälper. ;) lycka till
Loggat

Erik

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« Svar #3 skrivet: 2008-01-01 10:58:18 »

Att en hund kissar på det viset kan betyda att den är lite underlägsen eller vek, det kommer att växa bort om man inte gör någon affär av det.
Loggat

Majzan & Nova

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« Svar #4 skrivet: 2008-11-16 23:07:39 »

Hej.
jag har en kompis o hon har en tik, snart 2år som ALLTID gjort det. hon kissar när hon blir super, jätteglad, när hon träffar andra hundar och ibland när hon blir rädd. hon e väldigt osäker i sig själv, så tror de handlar om dels det o i hennes fall även om att hon blir så glad av något att hon inte kan hålla sig. har även hört att andra hundar kan oxå göra så oavsett ras o storlek. en del växer det ifrån o en del inte.. men de man kan göra tror jag, är att försöka dämpa dessa situationer. ex. som föregående skrivit att inte stirra upp hunden när man kommer hem, utan då vänta o hälsa tills den blivit lugn, samma sak om nån kommer hem till er, be dem först komma in innan de hälsar på hunden. o om du ska klippa klorna, så handlar de nog om rädsla. men ta fram den o lägg den bara en bit ifrån.. o låt hon/han gå o lukta på saxen i lugn o ro. o succesivt vänja sig vid den. du kan ju då vara lite smart o varit ute med hunden en låång runda så den fått kissa av sig ordentligt!
ja, detta e vad jag kan tro o tänka mig om din och din vovves situation. hör gärna av dig om du vill ha mer tips! alltid kul att vädra sig här o få tips o råd o ideér av varandra.
lycka till! ::)  
Loggat

LabNova

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Kissa på sig
« Svar #5 skrivet: 2008-11-26 15:36:36 »

Hej !
Väldigt ranglåga hundar behåller ofta detta som är ett valpbeteende, hela livet. Det kombineras ofta med att de kryper ihop, har låg svansföring, slickar intensivt i den andra hundens mungipor osv.
Det är alla signaler som talar om hur ofarlig hon är.
Om du vill komma tillrätta med det så försök bygga hennes självförtroende. När du klappar henne ex.vis så klappa aldrig uppe på huvudet eller kroppen.
Smek henne på bröstkorgen i stället och gå upp under hakan så hon lyfter huvudet.
Gör små övningar där hon alltid lyckas.
Om du inte gör det idag så börja med att välja ut hundar som hon får hälsa på, hundar med hög svansföring och självsäkert uppträdande klan man undvika ett tag.
Om hon skall träffa människor så be att de ignorerar henne tills hon uppträder som du vill, innan de hälsar.

Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder