Författare Ämne: kontaktövningar sökes  (läst 3857 gånger)

sollan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
kontaktövningar sökes
« skrivet: 2008-02-17 00:32:07 »

Min lilla envisa, pigga och levnadsglada cairnterrier-tik (21 mån) älskar att ligga o trycka intill mig eller husse när vi är hemma + leka med oss inomhus - men ute bland andra hundar - då busar hon till det - kan springa o leka oavbrutet hur länge som helst - när vi kallar in henne och skall koppla henne - då hoppar hon rakst undan och får fångas i flykten- om ens det är möjligt. Tips på vad jag kan göra - vill ju så gärna att hon skall kunna vara lös ute och få leka fritt men vill självklart att hon hör mig när jag vill att vi skall sluta leka och i st koppla upp för att gå in.
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
kontaktövningar sökes
« Svar #1 skrivet: 2008-02-17 09:10:09 »

Tycker du absolut ska försöka gå en kurs i allmänlydnad så får du mycket hjälp med inkallet. Man ska aldrig jaga en hund som inte vill komma in. Istället ska du dra åt andra hållet. Jag lovar att hunden kommer snart följa efter dig. Sedan sätter du dig på huk med ryggen mot hunden och du kan småprata för dig själv och använda hundens namn. Kanske småplocka i gräset med fingrarna så ska du se att en nyfiken hund kommer fram och kollar vad du gör. Ge hunden en gotta (köttbulle, korv) utan att ta fast den. Beröm. Om hunden sticker igen så upprepar du proceduren, stick åt motsatt håll. Dröj med att koppla hunden så att den inte förväntar sig att bli "fångad" utan det blir en trevlig stund där ni lugnar ner er och myser för att sedan ta på kopplet och göra andra saker. Det ska vara mysigt och roligt att komma in till matte  :)
Men hundne är inte valp så den har fått ha det här beteendet ett tag. Å då kommer det ta längre tid att komma till bukt med det. Tänk på det.
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
kontaktövningar sökes
« Svar #2 skrivet: 2008-02-24 10:18:12 »

Jag skulle rek. att ni börjar på någon kurs tillsammans...agility eller lydnad som Pluto skriver. det gör att ni kommer sammarbeta bättre och hunden blir nästan automatisk helt fokuserat på sin förare. Sen tycker jag att du behöver jobba med inkallning...detta ska du träna på stenhårt på....Tjatar ALDRIG! hunden ska komma på ditt första komando inte 11:e....tjat kan göra att hunden inte lyssnar alls då. Det bästa e att ha henne på flexi. Sen spontont skriker du HITT! springer hon mot dig(utan att du rycker i koppel) så belöna du henne...godis,leksak..mm.
om hon inte lyssnar på din första Hitt så skriker du inte igen du sätter dig på huk och lossas som om du äter på den goda godiset och DEN E SÅ GOD....här gäller det att spela teater. http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>  :P  och e hon inte intresserat av godis så gör du något dom hon älskar men inte få göra det för att hon inte kom på ditt första rop. Belön oxå när hunden vänder sig för att kolla efter dig. Lycka till... :) Berätta hur du gjorde och hur det gick..
Loggat

tuffsan_86

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
kontaktövningar sökes
« Svar #3 skrivet: 2008-02-24 11:16:22 »

Hej sollan!
Ett hett tips till dig är att du kollar lite på hundskolan på svts hemsida, har sett liknande fall i programmet som du har.                  http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45903' target='_blank'>http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45903
Jag har prövat endel lydnad med hjälp av dom här programmen och de fungerar otroligt bra!
Hoppas de löser sig  :)  
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder