Författare Ämne: märka revir inomhus vad ska man göra?  (läst 10408 gånger)

nikkis1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • E-post
märka revir inomhus vad ska man göra?
« skrivet: 2008-01-01 17:00:54 »

Hej har just tagit hand om en jack russel hanne på 1år o5månader när vi var ute så kissade han på benet på min 7åriga son. när vi sen kom in så tog det nån timme innnan han kissade en liten skvätt på köksstolen i köket..Vad ska man göra åt detta har bara hunden på prov så är tacksam för tips. Om vi ska behålla hunden så ska jag nog kastrera  honom kan detta prolemet försvinna då.. jag har en tik av annan ras också men det ska väll inte ha nåt med detta att göra eller?  
Loggat

3terrier

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #1 skrivet: 2008-01-01 18:04:37 »

Hej!
Detta är inte ett roligt beteende,men vanligt.
Visa lugnt men bestämt med kroppsspråk och röst att:
-Det här är inte okej.
Ta det lugnt.
Han är i sin "stora ålder". Störst,bäst och vackrast = Jag äger denna världen.
Han vill ju naturligtvis tala om för alla att han är hos er och att ni är hans.
Men gör inte detta till någon stor grej för det kan då bli en maktkamp mellan er och hunden under en längre period istället.
Försök distrahera honom med något annat, tex en uppgift så han får något annat att tänka på (och att han får känna sig som en viktig del av flocken).
Kastreringen i sig hjälper inte mot beteenden som de redan har lagt sig till med, men det kan vara så att det blir lugnare i flocken när det rör sig löptikar i närheten.
Lycka till
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2008-01-02 22:18:13 »

hunden är ny hemma och vill märker sitt , detta gör ALLA hanar men det är du som sätter stop för detta,precis som 3terrier skriver. Sen tror jag inte du behöver tänka på kastrering eller att inte ha kvar honom.Det är inget fel på hunden. bestämd och tydlig ta hunden på bar gärning....tajming är allt!!!
Sen få du tänka på att det den gjorde/inte gjorde  hos sin förra ägare kommer inte va samma hos dig. Jag har två adopterade vuxen hundar. här gäller det att uppfostra en vuxen "valp" på nytt efter dina regler...på ditt sätt.

Loggat

Charlotte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2008-01-11 21:10:07 »

Gör som du gjorde när du tränade din första hund som valp. Backa några steg och börja om för honom.
Kontrollera att han förstår betydelsen av NEJ först.

Det ska nog gå bra.
Min lilla grabb pinka ner julgranen hos min kompis... Vi skratta för jag skämdes så, tur att hon var van hundmänniska.

Jag håller med om ovan skrivaren om att tajming är superviktig!
Loggat

maria&snobben

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2008-01-13 13:24:01 »

hej!
jag hade en dispyt med min border collie när han var ca 1 och ett halvt år. vi var på väg in och han ville inte hänga med in. men jag gjorde en inkallning ute och kopplade honom, tog med honom in. han visade att han inte ville gå in men gjorde det ändå! han hade både kissat och bajsat. men han envisades om att han ville gå ut. väggen i vår groventré är som en vinkel, alltså det finns ett helt synligt hörn att kissa på. vet ni vad han gjorde? han ställde sig där och lyfte på benet och jag såg hur han tog i för att pressa ut en droppe kiss, för det fick man ju lära sig när man var liten, att kissar man inne så får man gå ut. smart va? men jag lät honom inte gå ut eftersom jag visste att han inte var kissenödig utan en grej han körde med för att få gå ut. jag sa gå och lägg dig. han blängde på mig och gick och lade sig. hundar är smarta!  
Loggat

kimsen41

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 2008-01-15 00:32:28 »

Hej !
Kommer en hanhund till ett nytt hem som bebos av en tik , ligger det i hanens natur att sätta revir.
När han märker att han ingår i flocken och att detta är hans nya hem slutar han upp med det , men du måste även tillrättavisa honom som flockledare .
Skulle det sedan komma en annan hanhund på besök kan detta upprepas från först den besökande och ev. av din egen hane. Skulle ni få besök av en främmande hund är det bästa sättet att dom får bekanta sig på neutral mark d.v.s inte inne hos er eller i er trädgård utan på annan plats.
Loggat

trollet

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2008-01-18 23:51:11 »

Jag har en massa frågor.
Kissar han alltid inne, eller är det en ren markering?
Belönar du honom när han kissar ute (med en gotta eller muntligt beröm) så kan du lättare avbryta "lyft på benet" inomhus. Det blir på så sätt en skarpare markering mellan de olika beteendena.
Det gäller som ovanstående har skrivit att var på pass och kunna avbryta redan när baktassen lämnar golver -tajming ÄR allt!!!
Lycka till! Det är en helt normal reaktion från hundens sida och det finns inget som säger att han kommer att fortsätta på detta sätt! :)
Bara ytterligare en fråga: Din tik är möjligtvis inte på väg in i löp? ;)

Jag har haft ett par äldre hanhundar hos mej under perioder och ett "huhhhu" har räckt för att avleda i början. Men återigen -det gäller att man är påpasslig!

Tassar från en norfolkterrierflock!
Loggat

Dracole

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2008-02-24 23:18:17 »

QUOTE (joanna @ 2008-01-02 22:18 )
hunden är ny hemma och vill märker sitt , detta gör ALLA hanar

Jag känner bara att jag måste opponera mig här  ::)
Vi har 4 hanar (en är visserligen bara 8 mån och en annan kastrerades tidigt) och endast 1 av dessa har någonsin markerat inomhus, även när det funnits tikar i huset. Så ALLA gör det inte...  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>  
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder