Författare Ämne: HJÄÄÄLP  (läst 4651 gånger)

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« skrivet: 2008-05-10 21:05:54 »

Hej!

Har en tikvalp på 7 1/2 månad.
Jag håller på att bli tokig. Hon KISSAR i sängen.
Plagg som hamnat på golvet osv...
Hade hoppats på att det skulle ge sig med tiden, men det börjar kännas hopplöst.
Hon får annars inte hålla till i sängen och mattorrna har jag tagit bort.
Börjar bli orolig att det är vantrivsel.
Hon är annnars pigg glad o busig.
Jag behöver verkligen hjälp med detta.

Hälsningar Tibbe
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« Svar #1 skrivet: 2008-05-12 01:23:12 »

Hej Tibbe

Du måste försöka rengöra sängen jättenoga. Om din unghund känner lukten av sitt urin sedan tidigare, triggar det henne att kissa där igen. Eftersom det dessutom kan ha blivit en vana att använda din säng som toalett, gör du alldeles rätt i att se till att hon inte får vara i sängen. Se bara till att rengöringsmedlet inte innehåller ammoniak, eftersom den lukten också kan trigga henne att urinera.
Och varför kissar hon på kläderna? Är det så att hon helt enkelt är nödig och inte säger till matte när det är dags? Om hon brukar säga till och inte kan låta bli att kissa på kläderna, kanske du kan prova att byta tvättmedel/sköljmedel?
För övrigt är nog det bästa rådet att du begränsar hennes yta i bostaden, så att du kan ha bättre koll på henne, och jobbar på med rumsrenhets träningen.
Hon kanske inte behöver gå in i sovrummet?
Och ge inte upp. Vissa hundar tar det helt enkelt längre tid med.

Loggat

wgds

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« Svar #2 skrivet: 2008-06-28 15:47:51 »

Urinvägs infektion kan vara en tanke att kolla upp om hon gör det trots att hon är rastad.
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« Svar #3 skrivet: 2008-06-28 23:21:02 »

QUOTE (wgds @ 2008-06-28 14:47 )
Urinvägs infektion kan vara en tanke att kolla upp om hon gör det trots att hon är rastad.

Hej!

Hon är nu 9 mån och har inte slutat ännu. Om det va urinvägsinfektion så borde hon vara riktigt dålig nu.
Nån sa att det kan ge sig efter att hon har löpt första gången. Jag får hoppas på det. Annars vet jag faktiskt inte vad jag ska göra.

Tack för svaren
Mvh Tibbe
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« Svar #4 skrivet: 2008-06-30 22:39:02 »

Jag har nästan samma problem, men min tik är 2 år! Alla mattor har jag plockat bort, och om jag missat att rasta henne kan hon kissa på min säng.
Jag tror att hon väljer sängen för att det är ett sugande material. Inte vill hon kissa på golvet där det kan rinna på tassarna.
Grejen är att hon signalerar att hon behöver ut. Hon ställer sig vid dörren och luktar i dörrspringan och är knäpptyst. Problemet är att jag inte alltid ser att hon står där.
Har någon ett tips om hur jag kan lära henne att bli tydligare i sina signaler?
För ett tag sedan försökte jag få henne att skälla när jag skulle öppna dörren. Tänkte att det kanske skulle få henne att skälla när hon ville gå ut, men det resulterade bara i att hon till slut skällde som en toka så fort jag tog fram kopplet, och det uppskattades inte alls av resten av familjen ::)
Snälla, har någon något tips?
Loggat

LabNova

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
HJÄÄÄLP
« Svar #5 skrivet: 2008-11-26 15:54:46 »

Hej !
Jag tror att du måste börja om från grunden. Rasta henne på bestämda tider,ex efter varje måltid, med kanske tre eller fyra timmars mellanrum. Beröm med hennes favoritgotta när hon kissar ute.
Begränsa hennes rörlighet i hemmet och håll koll på när hon visar att hon behöver, beröm även då.
Hon har med all säkerhet inte riktigt förstått vad det är som gäller, när det satt sig ordentligt så kanske du får starkare signaler på att hon måste ut.
Om du lägger lite extra krut på detta ett par veckor så kanske det löser sig !
Mvh Linda
Loggat

Anna_B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Anna. Jag är 23 år.
    • Visa profil
    • E-post
SV: HJÄÄÄLP
« Svar #6 skrivet: 2017-03-07 00:37:40 »

För övrigt är nog det bästa rådet att du begränsar hennes yta i bostaden, så att du kan ha bättre koll på henne, och jobbar på med rumsrenhets träningen.
Loggat
"Man behöver inte räcka till. Det räcker med att finnas till. Allt utöver det är bonus."

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder