Författare Ämne: Hundens gång.  (läst 7229 gånger)

mimmie71

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Hundens gång.
« skrivet: 2008-01-07 18:09:05 »

Hej! Jag undrar om någon har varit med om att hunden går passgång på promenaden? Min hund gör det väldigt ofta och det ser mycket konstigt ut  . Hon bli liksom krum i ryggen och svajar fram och tillbaka. En väninna till mig sade att hundar ibland gör det men jag har aldrig sett det förut. jag börjar bli rädd http://www.hundstunden.se/html/emoticons/sad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='sad.gif'>  att hon gör det för att hon har ont någonstans, kan det vara så?
Hälsningar Marie
Loggat

Spanielmatten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Hundens gång.
« Svar #1 skrivet: 2008-01-07 22:34:53 »

Jag har också en hund som gärna går i passgång. Förutom att det ser ganska "roligt" ut när dom vaggar fram så är det en energibesparande gångart. Hunden kan iofs ha ont någonstans också och passar för att det känns bättre. Vad har du för ras? Vissa hundraser är mer benägna att falla in i passgång än andra.

Men om du är orolig att hon har ont någonstans så åk till en veterinär och kolla upp för säkerhets skull.

Hoppas du blev lite klokare..  
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Hundens gång.
« Svar #2 skrivet: 2008-01-08 14:43:11 »

jag tror inte detta e något allvaring som att hunden har ont,som Spanielmatten skriver. ta den till vet och kolla om du är orolig men hundar gör så. kolla nästa gång om den gör så varje gång på samma underlag. så vet du att den gör bara så.  :)  
Loggat

G.A

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Hundens gång.
« Svar #3 skrivet: 2008-01-21 12:01:09 »

Hej! Det är säkert ingen, smärta som orsakar din hunds passgång.
Passgången är en helt naturlig gångart.
Denna gångart väljer ofta en hund som börjar bli trött, och vill göra det bekvämt för sig.
Jag har själv en hund, som väljer att "passa", när vi är ute och springer, om vi sprungit väldigt långt.
Det är jättevanligt, framförallt inom vissa raser, så du kan nog sluta oroa dig.
Loggat

Dracole

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Hundens gång.
« Svar #4 skrivet: 2008-02-24 23:30:18 »

Vi har en hund som passar under koppelpromenader, hans trav är för snabb för mitt långsamma tempo men hans skritt är för långsam...så han har löst det med passgång. Kommer han efter travar han ikapp, är han lös, vi joggar eller cyklar travar han alltid.
Även finnspetsen har börjat passa en del och det är när det tar emot i kopplet, går går han över till pass för att undvikadrag.
De större hundarna får en passaktig skritt om tempot blir för högt (om de inte går över till trav vill säga).
« Senast ändrad: 2008-02-24 23:31:16 av Dracole »
Loggat

duffi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • MSN Messenger - jensun76@msn.com
    • Visa profil
    • www.photo-sundstrom.se
    • E-post
SV: Hundens gång.
« Svar #5 skrivet: 2011-06-07 13:39:22 »

Tror passgång är en växel, likt trav och galopp. Min hund går passgång när det går för långsamt. Rask promenad fungerar bäst för oss båda.
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder