Författare Ämne: Vad letar ni efter?  (läst 4621 gånger)

Charlotte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« skrivet: 2008-01-11 21:04:01 »

När ni har tagit en valp till er familj/hem vad har ni haft för kriterier i valet av valp. Har kön någon större betydelse för er. Har meriter i bruks stor betydelse? Föräldradjurens jaktkapasitet? Vad gjorde att ni valde just er ras?
Loggat

Mixed4fun

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« Svar #1 skrivet: 2008-01-13 09:38:39 »

En mkt intressant fråga! Jag har precis bytt ras, från Belgisk vallhund till Collie. Jag var nu ute efter en ras som har lättare för att fungera i flock med andra hundar och som trivs ihop med andra människor. Mindre stressnivå och mer lätthanterlig. Tilläggas bör att jag har haft BV i 15 år tidigare. Jag kollar alltid upp tre - fyra led i stamtavlan när det gäller HD/AD, MH och om hundarna har arbetat på ngt sätt. Tillgänglighet på föräldrarna är viktigt och även första intrycket av kenneln/uppfödaren. Om det finns tidigare kullar på just den kenneln som jag är intresserad av att köpa valp ifrån, så brukar jag kolla upp tidigare kullar och se vad som har hänt med dem i utvecklingen och ev framgångar/motgångar. En ärlig uppfödare premieras helt klart!
Loggat

Spanielmatten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« Svar #2 skrivet: 2008-01-15 23:11:17 »

Jag har för det mesta haft sällskapshundar.. dock sådana som jag aktiverat med lite lydnadsträning, spår och sådant för vår egen skull. När så intresset för detta tog större fart ville jag ha en hund att jobba med "på riktigt"... Av tidigare erfarenhet från spaniel så blev det en ESS. Här hade jag inte mer krav än att hunden skulle vara från friska, mentalt bra och arbetsvilliga föräldrar och gärna "se" bra ut också.. Jag fick allt detta. När så jag sedan blev intresserad av spanieljakt så fungerade inte min hund som jag ville. Efter två års kämpande så började jag fundera på en jaktspaniel. "Snubblade" över en riktigt bra jaktcocker med allt som jag ville ha (linjer från England och Norge) och han har verkligen hållit sitt löfte än så länge. Nu var det inte längre frågan om något utseende eller annat utan bara ett bra jaktämne...

Så som svar på din fråga.. Visst har jag kollat upp hundens bakgrund, men jag kommer nog bli ännu mer noga i framtiden. Jag tror att ju mer man lär sig desto mer krav ställer man..

Glömde ju att svara på denna fråga om tik eller hanhund.. Jag är en "hanhundsmänniska".. Trots att dom kan vara mycket jobbigare och ta längre tid på sig att mogna (just därför jag gillar dom också säkert.. dom blir aldrig vuxna)... och trots att dom blir som förbytta när det är många löptikar på gång så väljer jag alltid att ha en hanhund.. Av sju hundar jag haft har det endast varit en tik.. och jag tror nog att det blir den enda.. men man ska ju aldrig säga aldrig egentligen..  
Loggat

Dracole

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« Svar #3 skrivet: 2008-02-25 00:22:40 »

Nästa gång jag söker efter en "sällskapshund" kommer jag leta efter en omplacering, gärna runt 9-12 månader gammal eller äldre. Kommer välja främst på egenskaper då jag inte har något avel- eller tävlingsintresse. Vill ha en hund som går att ha lös i skog och mark, tyr sig till matte (inte allt för självständig alltså), låg/ingen jaktlust, kön spelar ingen roll men tik ska kastreras då jag inte orkar med löp  :P
Ras/korsning spelar ingen roll, men det ska vara "friska" och sunda raser. Individen ska ha ett trevligt temperament, tycka om att arbeta men inte kräva en massa aktivering.

Om det gick skulle jag klona min ena spanjor. Han är nästintill så perfekt man kan bli  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/wub.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='wub.gif'> Men då han kommer från ett hundhem saknar jag ju vetenskap om ev. genetiska sjukdomar.  
Loggat

Wilda

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« Svar #4 skrivet: 2008-03-28 23:51:05 »

Ops blev fel  :D  
« Senast ändrad: 2008-03-28 23:52:47 av Wilda »
Loggat

Wilda

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Vad letar ni efter?
« Svar #5 skrivet: 2008-03-28 23:52:09 »

QUOTE (Mixed4fun @ 2008-01-13 09:38 )
En mkt intressant fråga! Jag har precis bytt ras, från Belgisk vallhund till Collie. Jag var nu ute efter en ras som har lättare för att fungera i flock med andra hundar och som trivs ihop med andra människor. Mindre stressnivå och mer lätthanterlig. Tilläggas bör att jag har haft BV i 15 år tidigare. Jag kollar alltid upp tre - fyra led i stamtavlan när det gäller HD/AD, MH och om hundarna har arbetat på ngt sätt. Tillgänglighet på föräldrarna är viktigt och även första intrycket av kenneln/uppfödaren. Om det finns tidigare kullar på just den kenneln som jag är intresserad av att köpa valp ifrån, så brukar jag kolla upp tidigare kullar och se vad som har hänt med dem i utvecklingen och ev framgångar/motgångar. En ärlig uppfödare premieras helt klart!

Hej Mixed4 fun

Det lät kul, själv har jag gått ifrån  Lh collie
till bruksmalle  ;)
Fast jag har en kh collie hemma nu
och en Am cocker sp valp.
Mvh Wilda

Oj så fel det blev , gör om inlägget  :D
Här skulle det ju vara ;)
« Senast ändrad: 2008-03-28 23:53:23 av Wilda »
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder