Författare Ämne: Cesar Milan...  (läst 13884 gånger)

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« skrivet: 2008-01-14 21:32:26 »

Hur många kollar Cesar på måndag kvällar?
Jag gör det iallafall.
Vi kan ju inte jämföra den "underliga" hundhållningen i USA med oss. Men Cesar är OTROLIG!

//Tibbe
Loggat

Spanielmatten

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #1 skrivet: 2008-01-15 23:01:15 »

Jag kan bara hålla med. Han är duktig... Och det nästan enda han gör är  "bara" att lära matte och husse hur man tar hand om en hund för att den ska må bra. Motion, aktivitet och kärlek.. eller hur han brukar säga.. (glömt mittenordet.. )

Självklart mycket annorlunda från mångas sätt att träna hundar på, men som med all annan träning när det gäller hundar, får man plocka ut det som passar en själv och ens hund och strunta i resten..

Något jag dock brukar fundera på är hur han skulle göra om det inte fanns några koppel att tillgå?... http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'>  
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #2 skrivet: 2008-01-16 10:30:28 »

QUOTE (Spanielmatten @ 2008-01-15 23:01 )
Jag kan bara hålla med. Han är duktig... Och det nästan enda han gör är  "bara" att lära matte och husse hur man tar hand om en hund för att den ska må bra. Motion, aktivitet och kärlek.. eller hur han brukar säga.. (glömt mittenordet.. )

Självklart mycket annorlunda från mångas sätt att träna hundar på, men som med all annan träning när det gäller hundar, får man plocka ut det som passar en själv och ens hund och strunta i resten..

Något jag dock brukar fundera på är hur han skulle göra om det inte fanns några koppel att tillgå?... http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'>

så snat!  :D  
Loggat

Cilla

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #3 skrivet: 2008-01-16 12:16:37 »

Vad skulle han göra utan stackel? http://www.hundstunden.se/html/emoticons/ohmy.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='ohmy.gif'>  
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #4 skrivet: 2008-01-16 15:31:27 »

Eller sina elhalsband. Det sorgliga med detta programmet är att många okunniga hundägare går omkring och pyser på sina hundar http://www.hundstunden.se/html/emoticons/blink.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='blink.gif'> . Det går ju tom att köpa pysläte på burk idag http://www.hundstunden.se/html/emoticons/ohmy.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='ohmy.gif'> ! Jag tycker han är bra på att ta människor och förklara för dom, men hans "hunddressyr" ger jag inte mycket för. I USA är det givetvis helt annat tänk men jag är emot allt vad el och stackel heter.
Det kommer alltid råda en massa olika åsikter angående hundar och "metoder". Det bästa är att vi alla får ha vår åsikt.
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #5 skrivet: 2008-01-16 19:09:23 »

Jag har sett att han använder stackel. Det ogillar jag skarpt! Kännas nästan dumt att erkänna att jag inte hade en aning om att det fanns ELHALSBAND  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>
Det e ju sjukt. Jag är otroligt besviken att Cesar använder sig av sådana.
Eller att folk använder sig av sådana medel överhuvudtaget!

Tibbe
Loggat

stillme

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #6 skrivet: 2008-01-19 12:54:00 »

Jag har bara sett ett par avsnitt av Cesar, men det har räckt för att aldrig mer vilja se på det.
Hans tankesätt är kanske rätt, emellanåt, men allt löjligt prat om "felriktad energi" och "ta ledarskapet" - hans envetna metod av att rycka i halsbandet, pysa på hundarna, tvinga dem till underkastelse genom att lägga dem på rygg får mig verkligen att må illa.

Det kanske duger till amerikanare, men jag vill tro att folk i Sverige har mer vett än att lyssna till hans gallimatias.

Det värsta är ändå att efter Tv4+ börjat sända Cesar har var och varannan människa blivit "hundexperter" och man kan behöva stå ut med idiotiska åsikter, tips och de mest idiotiska pysningar från främlingar man möter ute, bara för att "de tittat på Cesar".

Jag föreslår att titta på den brittiska tjejen (jag minns inte hennes namn) på Tv4. Hon använder sig av positiv förstärkning och klicker - hon får hunden att VILJA göra rätt, inte som Cesar, som tvingar hunden att göra rätt genom rädsla att göra fel.
Loggat

ewa wikström

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #7 skrivet: 2008-01-28 09:12:45 »

hej jag vill bara göra ett litet inlägg ang cesar millans elhalsband, han använder det inte detta på alla halsband utan bara på dom som verkligen behöver detta. Man måste vara medveten om att det är hundar oftast väldigt stora jobbiga med väldigt jobbiga beteenden, kanske också haft detta i många år....  det är inte vilka hundar som helst som man tar med i hans program :)

hälsningar hundägare västsverige
Loggat

Elina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #8 skrivet: 2008-01-29 14:35:40 »

Motion, diciplin och kärlek (i den turordningen!)är de han försöker förmedla.
Om man följer hans program ser man att HAN inte använder stackel, han använder sig av en dressyrlänk och en anordning som gör så att den håller sig uppe bakom öronen... Däremot om ägaren till hunden redan har ett stackel så använder han sig av de...
Visst vi har kommit längre i vår syn på hunduppfostran i Sverige än i USA (anser jag) men jag tyckte ändå tanken var bra när han lärde hunden att vara rädd för ormar med ett elhalsband... som han sa, hunden får hellre lära sig av strömen från ett halsband än av en förbannad orm!
Jag håller även med de "ewa wikström" säger om att de inte är vilka hundar som helst som kommer med i hans program!  
Är det någon här som har en hund med aggresiva beteenden och lyckats träna bort dom med enbart positiv förstärkning?? Jag har försökt men de var inte fören jag tog till "Cesars sätt" som jag lyckades få bort de!
Alla har rätt till en åsikt, min är att Cesar vet vad han gör ;)  
Loggat

Crutis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #9 skrivet: 2008-01-29 22:32:11 »

Vill bara flika in lite här mot dom som tycker CM är så värdelös och bara plågar djuren. Tänk efter, hur många hundar bara i alla dessa program som visas på TV har han räddat livet på? Och hur många totalt utan de som visas på TV. Vilket är bäst en stöt, pysa lite, lite stackelanvändande eller att hundarna skulle dömts ut och avlivas?

I många fall har hundarna dömts ut av deras ägare och get CM sista chansen innan dödssprutan.
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #10 skrivet: 2008-01-29 23:05:19 »

skönt att höra att så många försvarar Cesar.
Jag gillar ialla fall hans sätt. han är aldrig elak eller skadar hundarna på något sätt. Inte ser dom rädda ut för honom heller. utan mer respekt för flockledaren.
Jag fortsätter att titta på Cesar och väljer att ta till mig det jag känner passar mig o mina hundar.

detta med stackel o elhalsband har jag fortfarande lite svårt för. Men om det gäller som detta med ormarna... fine!
Tur att dom inte finns här bara. Usch!!!!

Må så gott
Tibbe
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #11 skrivet: 2008-02-02 06:34:44 »

Jag är mycket glad att SBK tagit ställning till diverse "dressyr" program på sin hemsida.
Det är ju bara så tragiskt att idioter till hundägare låter det gå så långt att hunden tydligen inte kan fostras på annat sätt än med el eller stackel enligt CM. Men vad är det som är så fantastiskt med CM? Det enda jag sett av hans program är att det bygger på sunt förnuft och idioter till hundägare. Det är ju inte fel på hundarna. Det ser ju jättefint ut det som visas i TV, men vet ni vad som händer "bakom" kameran. Jag läste en artikel om en gammal kollega till CM som berättade det som inte TV-tittarna får se http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'> Fler och fler går in och stöder detta.
Givetvis kan man inte alltid fostra en hund med enbart positiv förstärkning. MEN för att ta till el eller stackel eller hala upp halsbandet på luftstrupen så får det ha gått jävligt långt och att nästa steg är avlivning.
Man får ju tänka lite på hundens bakgrund med och inte bara det man ser 20 minuter i TV-soffan.
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #12 skrivet: 2008-02-02 18:09:24 »

Hmm...

Som sagt... man väljer vad som passar sig o sina hundar.
Men stackel o el är uteslutet för min del!!!
Är inte detta olagligt i sverige?
Jag skulle gärna vilja läsa artikeln som Pluto nämner.
Eftersom jag inte har "sett" vad som försigår bakom kamerorna så tycker jag att den artikeln kan va intressant att läsa. Jag vill bara mina hundar väl, o kan bara säga att jag har ialla fall fått lite hjälp av att se på CM utan att vare sig använda stackel eller el.

Jag är ingen idiot till hundägare, men ny som hundägare!
Jag tycker att det e intressant o lärorikt att höra andras åsikter om hundägande. Jag har lärt mig att ta lite här o lite där.

Tibbe
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Loggat

Elina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #14 skrivet: 2008-02-04 17:25:24 »

Jag har sett hans program (dock inte alla) och läst hans böcker och tycker om hans filosofi vad gäller hunddressyr, Att en hund behöver motion, diciplin och kärlek!
Jag stöder ABSOLUT INTE elhalsband och stackel, min åsikt är: Ett djur som ej kan tämjas utan våld är inte menat för människan att tämja!
Däremot tycker inte jag att det klassas som våld att, så som ledaren i en varjflock, få hunden att visa sig underlägsen genom att hålla dom mot halsen och få dom att lägga sig när man blir bemött av ett beteende som inte anses accepterat!
Jag tycker inte heller att man blint ska följa något dressyrprogram man sett på tv bara för att de fungerar där. Man vet ju, som pluto sa, inte vad som försigår bakom kameran... Jag älskar att se olika dressyrprogram på tv och tar efter de saker JAG tycker verkar fungera!
Man lär så länge man lever och är man bara uppmärksam på sin hund märker man snabbt om de man gör har en önskad verkan eller inte!
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder