Författare Ämne: valpköpare  (läst 5158 gånger)

zwitchan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
valpköpare
« skrivet: 2008-01-15 18:17:04 »

Uppfödare: Hur väljer ni valpköpare?
Vad skulle göra er tveksamma att sälja en valp åt någon?
Jag menar, vad avör om det inte blir något köp?vilka kunskaper kräver ni?
« Senast ändrad: 2008-01-15 19:17:12 av zwitchan »
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
valpköpare
« Svar #1 skrivet: 2008-01-16 10:41:48 »

QUOTE (zwitchan @ 2008-01-15 18:17 )
Uppfödare: Hur väljer ni valpköpare?
Vad skulle göra er tveksamma att sälja en valp åt någon?
Jag menar, vad avör om det inte blir något köp?vilka kunskaper kräver ni?

jag är ingen uppfödare men jag tror detta är något dom känner själv, alla uppfödare ha sitt sätt att bedöma vad som är rätt för valpen utifrån rasen och människors situationer. Jag tror att i det hela stora så handla om att ge valpen mycket tid och träning....(och kärlek men folk köper inte hundar för att dom hatar dom)
det spela ingen roll om det e första hund eller 3:e...Kunskap kan man skaffa sig men har man inte förståt att hunden behöver mycket  tid och mycket träning så tror jag att uppfödare se/känner detta. hade ialla fall jag gjort om jag nu va d. ;)
/joanna
Loggat

zwitchan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
valpköpare
« Svar #2 skrivet: 2008-01-16 18:22:36 »

Ja, tack för svaret Joanna. Varför jag undrar är för att det är såååå många hundar som kommer i orätta händer. Kan det vara så att när uppfödare har svårt att få iväg sina valpar, säljer till "fel" person?...man kanske många gånger känner på sig att det inte är en bra valpköpare men att man chansar lite. Jag vill inte på något sätt trampa på uppfödare, jag förstår att det inte alltid är så lätt att hitta de rätta och att se vad som är rätt eller fel.

Tycker det är så tragiskt att exempelvis Rottweiler, Pit bull och andra vassa" raser hamnar i fel händer. Till folk som tycker de är häftiga och använder dessa i helt fel syfte.  
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
valpköpare
« Svar #3 skrivet: 2008-01-17 20:58:19 »

jag håller med, många gånger kommer tuffa hundraser i svaga händer. detta är delvis för att  människor väljer hund efter hur dom ser ut. Bara för att man tycker dom är snygga behöver man kanske inte ger sig på en ras som man inte klarar av att ha eller att jobba med den. Jag har två hundar och båda e omplacerings hundar och jag tycker det är bra att dom få ny chans men jag tycker ändå att det är för mycket omplacerings hundar där ute men även människor som inte vet hur hantera problem och därför inte gör något åt saken.  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>
Sen det med uppfödare så tror jag oxå att det finns många som vill bara känna pengar på valpen. helt oansvarig beslut av den som ska ju älska hundar http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>
Men sen finns det en hel del av uppfödare som inte släpper en hund hur som helst. Vi hoppas på mer såna människor.eller hu? :)
jag kan tänka mig att OM det fanns en lag tex om att uppfödare skulle få ersättning för valpar som dom inte fick sålt så skulle uppfödare va noga med vart valpen kommer. http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'> (en idee jag fick)
Sen tycker jag det skulle bli bättre om man hade mer lagar och mer måste/krav på ägare....det dom prata om att alla ny ägare ska gå en hundkurs.
Så Tuffar lagar...för våra hundar/husdjur!!!!/joanna
Loggat

denede

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
SV: valpköpare
« Svar #4 skrivet: 2012-10-26 09:23:10 »

Vill bara påminna om att ha hund i bur är i sverige förbjudet enligt lag. Undantag vid ordnade  http://www.camisetafootball.com  arrangemang typ utställning.
Och kanske skulle du fundera över om du verkligen ska ha dessa hundar i samma flock, vissa hundar går bara inte ihop precis som vi människor.
Vissa hundar plockar fram konstigt nog det sämsta ur en annan och kommer tyvärr aldrig att komma överens utan blodvite uppstår.
« Senast ändrad: 2012-10-26 09:25:07 av denede »
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder