Författare Ämne: Mh  (läst 5229 gånger)

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« skrivet: 2008-01-31 17:53:29 »

Ni som har gjort Mh, kan ni berätta vad ni tycker om det. jag ska göra mh snart....
Jag undrar oxå om medelvärde är det som är själva beskrivning av din hund? eller e det bara medelvärde för hundras? hmmm..vet lite om sånt http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'>  
Loggat

Indrabus

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #1 skrivet: 2008-02-01 09:22:40 »

Hej Joanna!
Mh är från börja till för mentala tester av brukshundar. Men nu för tiden får även våra andra raser göra dessa tester. Och det tycker jag är bra även om inte testet är utformat för vilka raser som helst egentligen. Jag antar att uppfödare och rasklubbar är dom som har mest nytta av testen eftersom dom gör utvärderingar av rasen och kullar, men även den enskilda kan lära sig nya saker om sin hund. Jag har gått mh med båda mina labbar och jag lärde mig saker om båda som jag inte trodde. Här har du chansen att se hur dom reagerar på olika retningar och samtidigt ställa frågor till kunniga hundmänniskor om varför hunden gjorde just så. Kanske beter den sig som du trodde eller så lär du dig något nytt om din hund. Hur som helst tycker jag att det är jättenyttigt att gå mh för sin egen del och den fortsatta träningen med hunden.
Ang medelvärde så vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag antar att det måste vara medelvärde på rasen som du syftar på för inte får man något medelvärde när man gått mh??? (nån annan som vet) Så förmodligen är det inom vilken ram din ras ska ligga och det brukar finnas på rasklubbens hemsida om det är en sådan ras som är vanlig i mh sammanhang.
Lycka till på ditt mh och var inte nervös, det kan bara röra till det för din hund  ;)  
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #2 skrivet: 2008-02-01 10:28:58 »

QUOTE (Indrabus @ 2008-02-01 09:22 )
Hej Joanna!
Mh är från börja till för mentala tester av brukshundar.

Ang medelvärde så vet jag inte riktigt vad du menar. Men jag antar att det måste vara medelvärde på rasen som du syftar på för inte får man något medelvärde när man gått mh??? (nån annan som vet) Så förmodligen är det inom vilken ram din ras ska ligga och det brukar finnas på rasklubbens hemsida om det är en sådan ras som är vanlig i mh sammanhang.
Lycka till på ditt mh och var inte nervös, det kan bara röra till det för din hund  ;)

tack för svar!

jag vill bara tilllägga att detta få inte kallas för tester...Men man "testar" ju hundar. ;)  hm e en beskrivning av din hund..så, detta e jätte noga när man pratat med folk som sysslar med mh.
jag själv ska göra detta med uppföddare av min hund...och hennes hundar och förhoppningsvisst min vovves sysskon.
jag tycker oxå att det e viktigt speciellt en sånt ras som dvärgpinscher...Jag älskar den här rasen men det finns vissa brister som man skulle kanske se över.
jag ska själv inte avla på min hund men det ska ju uppföddare göra på sysskonen så det e bra att man kanske gå genom en sånt där test..men jag tycker att den kanske inte kan vissa den verkliga hunden. Situationer kan påverka ju tester och jag undrar hur mycket då....ni som har gjort mh, känns det som dom där utvärderingar stämde på era hundar.???

det måste va medelvärde för rasen då ;) det e en karta som vissar röda sträck=medelvärde.

Loggat

Indrabus

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #3 skrivet: 2008-02-01 16:53:48 »

Hej igen!
Jo jag vet att Mh är en beskrivning och jag säger fel varje gång.  :P  Det som görs är ju en beskrivning på vad hunden gör. Mt poängsätts ju på ett annat sätt. Dom kryssen som jag fick på mina hundar och förklaringen av beskrivaren tyckte jag stämde bra och framförallt så såg jag saker som jag själv hade tolkat på ett helt fel sätt i och med mitt eget otränade öga samt känslomässiga band till mina egna hundar.
Medelvärde från rasklubben har jag ärligt inte studerat på min ras, så jag kan inte svara på om jag tycker att mina hundar ligger inom ramen för detta. men nu blev jag ju nyfiken så det lär jag nog göra. Ha det gott
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #4 skrivet: 2008-02-01 20:30:37 »

QUOTE (Indrabus @ 2008-02-01 16:53 )
beskrivaren tyckte jag stämde bra och framförallt så såg jag saker som jag själv hade tolkat på ett helt fel sätt i och med mitt eget otränade öga samt känslomässiga band till mina egna hundar.

ja, det se man... http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'> jag hoppas  att den kommer stäma på min oxå. ...och att man även lär sig lite som du skriver. jag ska kolla detta med medelvärdet det kan va oxå att den görs varje år när alla dp gick genom mh beskrivning..hmmm... http://www.hundstunden.se/html/emoticons/dry.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='dry.gif'>  
Loggat

zacko

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #5 skrivet: 2008-02-01 22:43:31 »

Hej. MH och MT är tester som är framtagna för att få fram bättre brukshundar från början. Om vi tittar på MH så beskriver vi vad hunden gör utifrån de retningar vi ger hunden och på MT så är det en beskrivande del och en bedömnings del. Det fina med MH är att det är högt arvbarhet på det vi testar där, det finns bra vetenskapligt underlag för det. Och det funkar på alla hundar.
När det gäller MT så har det nyligen gjorts om och det har inte riktigt fast ställts arvbarheten.
När det gäller MH så får alla raser köra det men inte på MT,där får bara brukshundar köra.
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #6 skrivet: 2008-02-02 20:48:20 »

så nu har jag fått klart för mig hur det gå till. dom som har gjort sina mh beskrivningar på sina hund kan gå in på skk avelsdata och kolla in en  diagrammet på sin hund.....och den röda linjen vissar vad som är medelvärde på rasen och den gröna fälte vissar resultat från mh beskrivning.det e super enkel och skit bra att ha.
hahhaa... :D ..nöjd! :P  
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #7 skrivet: 2008-02-02 20:51:07 »

QUOTE (zacko @ 2008-02-01 22:43 )
Hej. MH och MT är tester som är framtagna för att få fram bättre brukshundar från början. Om vi tittar på MH så beskriver vi vad hunden gör utifrån de retningar vi ger hunden och på MT så är det en beskrivande del och en bedömnings del. Det fina med MH är att det är högt arvbarhet på det vi testar där, det finns bra vetenskapligt underlag för det. Och det funkar på alla hundar.
När det gäller MT så har det nyligen gjorts om och det har inte riktigt fast ställts arvbarheten.
När det gäller MH så får alla raser köra det men inte på MT,där får bara brukshundar köra.

när du gjorde din mh känns det som den stämde på din hund?
Loggat

zacko

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Mh
« Svar #8 skrivet: 2008-02-07 19:54:16 »

QUOTE (joanna @ 2008-02-02 20:51 )
QUOTE (zacko @ 2008-02-01 22:43 )

när du gjorde din mh känns det som den stämde på din hund?

Jag gjorde det när min hund var 16-18 mån,tror jag och det stämde in ganska bra tycker jag, Gjorde MT vid 2,5 års ålder och även det stämde in bra på min hund.
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder