Författare Ämne: Hundlöss!  (läst 9941 gånger)

strega

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Hundlöss!
« skrivet: 2008-02-07 20:30:33 »

[I]Min  valp på 7 månader har fått löss! Vi badade honom med Dermocan för en vecka sedan och ytterligare en gång igår. Jag är inte säker på att vi fått bort det helt för han kliar sig lite fortfarande. Kan man nu direkt efter denna behandling droppa honom med Exspot eller ska man vänta? Kanske ytterligare ett bad om en vecka istället? Han har mycket päls! Pälsen står också åt alla håll nu och verkar torr, Kan man massera in typ något balsam?
Det är en Leonberger. Har ni några råd och tips?
[/I]
« Senast ändrad: 2008-02-07 20:31:49 av strega »
Loggat

Baloosmatte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Hundlöss!
« Svar #1 skrivet: 2008-02-08 10:24:49 »

Hej! Grejen är så här: Ett lusschampo avlivar effektivt vuxna levande löss om man låter det sitta i minst 10 minuter innan man sköljer av det. Äggen i pälsen blir kvar och kläcks inom 2 veckor. Schampot har ingen kvarstående verkan efter man sköljt bort det. Alltså måste man bada igen flera gånger och dessutom sanera mycket noggrannt i omgivningen (dammsuga, tvätta alla textilier hunden använt i minst 60 grader eller slänga i frysen) flera gånger!

Det är jättebra att du tvättat din hund med dermocan, du har inte gjort nåt i onödan. Men för att hunden snabbare ska bli av med sina löss rekommenderar jag att du köper ett spot-on-medel på apoteket. Antingen Frontline eller Exspot. Det är ett dropppreparat som man sätter på huden mellan skulderbladen och som sen fördelar sig i fettlagret i huden. Det är aktivt i ca 3 veckor förutsatt att du inte badar hunden, och då kommer lössen dö av varteftersom de kläcks. Självklart är det inte fel att dammsuga och tvätta filtar oxå - det minskar ju smitt-trycket! Är hunden nybadad ska du vänta 24 timmar innan du sätter på exspot/frontline.

Det är sannolikt att din hund kommer fortsätta klia sig, fast i avtagande intensitet, de närmaste 1-2 veckorna eftersom nån lus kan hinna bitas innan den dör. Fortsätter hunden klia sig trots upprepade exspot/frontline-kurer tycker jag du ska uppsöka veterinär. Det kan vara så att han/hon kliat sönder sin hud och fått en hudinfektion - och det kliar ju oxå. Då kan man behöva få antibiotika.

Tänk oxå på att din hund bör vara klådfri 1-1,5 veckor innan den får leka med andra hundar igen!

Exspot/Frontline är oxå profylaktiskt mot fästingar, så det kan vara bra att köpa ett större paket när våren börjar närma sig...

Lycka till med lusbekämpningen
SAnna /veterinärstudent
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder