Författare Ämne: äter sin avföring?  (läst 5101 gånger)

tassasmatte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
äter sin avföring?
« skrivet: 2008-02-17 19:04:30 »

jag har en schäfertik på lite mer än 3 månader. världens goaste hund! men, hon äter sitt eget bajs!? någon som har en förklaring på varför hon gör så? vi trodde de var för att hon skämdes, men vi har aldrig bannat henne så varför skulle hon skämmas? kan det vara tecken på någon vitaminbrist eller liknande? har aldrig varit med om något såndant här innan!?
Loggat

annaedv

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
äter sin avföring?
« Svar #1 skrivet: 2008-02-18 08:36:04 »

Jag hade samma problem med min valp. Skrev och frågade Agriaveterinären och fick till svar "kanske för att det är gott"??
Nåväl, som jag förstått det så överför väl modertiken det på sina valpar, då hon "städar". Jag sa "nej" till min valp (utan att göra någon större affär av det) och hon slutade med dumheterna när hon blev äldre och klokare.
Loggat

Dracole

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
äter sin avföring?
« Svar #2 skrivet: 2008-02-24 23:25:53 »

Händer det inom- och/eller utomhus?
Jag har hört att foder som hunden inte tillgodogör sig särskilt bra ofta är mer smakrikt, gott alltså  :P Detta då fodret kommer ut "nästan" som det som det intogs (mer eller mindre).
Har även hört att det kan hända om man tar valpen för tidigt från tiken.

Min tik åt massa skit när hon bodde på hundhem, riktigt vidrigt var det att se hur hon glatt smaskade i sig... Hon var väldigt smal och extremt hungrig. Sen hon kom hit (juli -07) har det endast hänt ett fåtal ggr och då alltid samma hunds skit! Han får ett annat foder nu så j ag hoppas att hans skit ska bli mindre aptitligt  :D  
Loggat

gunvor

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
äter sin avföring?
« Svar #3 skrivet: 2008-05-05 17:17:34 »

om hunden håller sig till sitt eget bajs och inte äter allt som bjuds - försök få hunden att äta konserverad ananas!
En del påstår att det kan vara järnbrist.
Har själv en ungtik som för tillfället städar efter alla.
Hon är nog lite överviktig för tillfället!
Nog finns det en del näring i hundskit - det finns ju  fåglar som med glädje plockar i sig det!
Loggat

ks72

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
äter sin avföring?
« Svar #4 skrivet: 2008-05-24 13:16:52 »

min schäfertik åt oxå sin egen skit
ett bestämt nej varje gång hon tänkte äta skitet så då lät hon bli blev bättre med åldern men hade nog fortsatt om man inte sagt till
Loggat

blackoranges

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Black Orange's Show Pomeranians
    • Visa profil
    • Black Orange's Show Pomeranians
    • E-post
äter sin avföring?
« Svar #5 skrivet: 2008-08-01 12:24:16 »

Jag har provat med ananas till mina hundar men det hjälper inte, jag har också försökt säga nej men inte har det heller hjälpt. Så nu står jag där redo med bajspåsen vid varje tillfälle som hunden bajsar.

En av Sveriges mest lästa hundbloggar
Dog News blogg http://blogg.aftonbladet.se/11171' target='_blank'>http://blogg.aftonbladet.se/11171
Loggat
Håkan Olhage
Black Orange's Show Pomeranians in Sweden
When Quality Counts
Homepage: www.blackoranges.se 
Email: blackorangess@hotmail.com

gugge

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
SV: äter sin avföring?
« Svar #6 skrivet: 2011-05-31 08:31:57 »

Jag har provat med ananas till mina hundar men det hjälper inte, jag har också försökt säga nej men inte har det heller hjälpt. Så nu står jag där redo med bajspåsen vid varje tillfälle som hunden bajsar.

En av Sveriges mest lästa hundbloggar
Dog News blogg <a href='http://blogg.aftonbladet.se/11171' target='_blank'>http://blogg.aftonbladet.se/11171</a>

Jag har en lagotto hane som nu har hålligt på i 2 ½ år att äta sin avföring o även andra.
Har sagt nej till honom utan att det hjälper så nu plockar jag upp allt jag ser.
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder