Författare Ämne: Hoppar efter cyklister  (läst 4183 gånger)

obelicious

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« skrivet: 2008-08-08 13:31:18 »

Jag har en irländsk röd setter som är 1,5 år. När vi är ute och går och möter en cyklist så försöker han hoppa efter den. Ngn som har tips på hur jag kan förhindra detta? Har en likadan hund som är 4 år och har börjat ta efter detta beteende vilket gör det hela väldigt problematiskt... Jag brukar försöka vända mig om åt ett annat håll så han inte ser cyklisten som kommer farande men det funkar endast om jag själv har fått syn på cyklisten i skapligt god tid. Jag vet att det är jag som är orsaken till att beteendet har börjat men nu vet jag inte riktigt hur jag ska bli av med det! Han har inte alltid gjort så utan det började för ett tag sedan och jag kan inte komma på varför han började... Den stora hunden har aldrig burit sig åt på detta sätt...

Tacksam för tips!

Mvh Jessica och Obelix (hunden)
Loggat

cello

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« Svar #1 skrivet: 2008-08-18 20:13:51 »

En stressutredning kan du få hjälp med hos en hundpsykolog. Där kan du också få lära dig hur du genom positiv förstärkning får din hund att välja att inte attackera cyklister. Jag skulle ha valt att jobba med clicker efter att ha aktiverat min hund ett par veckor.
Tänk också på att inte använda dig av stressande lek som t ex bollkastning - jobba med nosarbete i stället.
Naturligtvis skulle din hund må jättebra av att få jobba med jakt men de flesta som har en setter jagar nog inte?
Lycka till!
Loggat

obelicious

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« Svar #2 skrivet: 2008-08-19 12:44:36 »

Hej!

Tack för tipset! Jag har börjat göra mkt söklekar med honom vilket han tycker är väldigt roligt! Jag har läst en hel del om dessa beteenden och fått fram att det dels är vanligt att dessa beteenden kan börja i den ålder han befinner sig i även om de aldrig gjort så förut men också att det kan bero på att han inte uppskattar mig som matte på rätt sätt. Därför har jag nu börjat göra olika lekar samt lärt honom en massa nya saker. Men han har dock inte slutat jaga cklister för det... Men det tar väl tid... Jag tänkte sätta barnen i rörelse och öva med dem, att de får cykla mot honom så att jag kan korrigera honom på rätt sätt. Annars lär han sig ju inte... Jag har funderat på klickerträning och det kanske inte vore fel att prova! Han är en lätt stressad hund i många situationer så det kanske inte vore fel att träffa en hundpsykolog heller, vet du ngt om vad det kostar att få hjälp av en sådan?

Jessica
Loggat

Charlotte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« Svar #3 skrivet: 2008-10-05 13:22:33 »

Att gå på promenad med en lapsk vallhund 1½ år betyder att jag måste vara mera lapsk vallhund är det jag har i kopplet... Jag måste se och höra allt före honom, för att vi bäst ska få en så harmonisk prommis som möjligt. Speciellt om han är lös.

Jag tror på avledande handlingar. Att ge ett alternativ till det som stressar upp hunden. Då är det viktigt att i förtid upptäcka det som man av erfarenhet vet kommer att bli ett stressmoment.
I början kan man helt enkelt gå omvägar och ge hunden alternativet (en platsliggning t ex) och beröm. Så långt bort att man vet att hunden kan leva upp till dina förväntningar. Därefter kan man när hunden är mogen, utföra avledande handligar allt närmre cyklar.
Man kan faktiskt gå ut i diket för att bespara sig en konflikt eller uppstressning. En gångväg är ganska trång för en uppjagad hund. Även om man känner sig fånig där i diket ::) ...
Jag har också svårt ibland och det är viktigt att backa några steg i utvecklingen om man tappar greppet om  det som är svårt att hantera.
Loggat

obelicious

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« Svar #4 skrivet: 2008-10-06 13:12:42 »

Hej!

Tack för tipset! Jag har faktiskt lyckats få honom att sluta med att hoppa efter cyklister! Jag började med att vända hans rygg mot cyklisten och gav honom kommandot "sitt", sedan när han tittade på mig berömde jag honom jättemycket och gav honom en godisbit. Så höll jag på jämt och nu har det gett resultat, ibland kan vi gå förbi mötande cyklister utan att han reagerar men någon gång har han försökt igen och då har jag satt benet i sidan på honom, inte alls hårt men så det har hindrat honom från att göra ett utfall, så att han förstår att det inte lönar sig... Men det märks ganska tydligt på honom när han är på väg att göra ett utfall så då brukar jag bara säga åt honom att sitta och så går det jättebra! Hoppas detta kan vara ett tips till någon annan som har liknande problem!
Loggat

Charlotte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Hoppar efter cyklister
« Svar #5 skrivet: 2008-10-08 21:41:46 »

Härligt när det går bra!!!!
Väl tränat!
Loggat