Författare Ämne: Vilken ras passar?  (läst 6206 gånger)

Iberis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« skrivet: 2008-10-15 16:01:18 »

Hej alla hundisar!
Jag har en fråga. En god vän till mig ska snart pensioneras, och hennes man också. De är bägge i 60-årspldern. Nu vill de skaffa hund, en gammal dröm. Hon vill ha råd om vilken ras som skulle passa dem.
De tror att en "lagom stor hund" vore bra. Med det menar hon i storlek som portugisisk vattenhund,en ras som hon tycker verkar charmig. Hon tror dock att den kräver för mycket fysisk aktivitet för dem. Hon tror att den hund som skulle passa familjen ska vara  pigg och alert och nyfiken på nya saker, men inte kräva agility, jakt eller sök och liknande för att må bra. Rejäla promenader, i skog och mark, men också avslappning under slöa stunder hemma. Mental stimulans genom lek med andra hundar och lek, sök och andra arbetsuppgifter i lugn och ro hemma. Det tror hon skulle bli bra för hund och ägare.
Vilken ras kan passa?
Tacksam för råd!
Iberis
Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #1 skrivet: 2008-11-01 13:55:29 »

Är det ingen som har nån som helst synpunkt på min fråga? Var den dumt ställd? Eller?

Undrar Iberis
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #2 skrivet: 2008-11-01 20:49:03 »

Min spontana tanke är Papillon.
De kan vara jättepigga, ligga på soffan, och jag tror nog att de klarar en och annan skogspromenad också.
Inte för att jag vet så väldigt mycket om rasen.
Hoppas att någon annan kan kommentera!

Loggat

Iberis

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #3 skrivet: 2008-11-23 15:59:16 »

Tack Jackie!
Papillon är ju en liten hund, men verkar charmig. Jag känner ingen papillon. Själv tänkte jag på mellanpudel. Är det nån som vet hur en sån är till kynne och fysik? Funderar själv på en sådan när min älskade dalle tar slut en dag. Är ju bra för allergiker sägs det.
Iberis
Loggat

Katarina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #4 skrivet: 2009-01-08 16:28:27 »

Spontant tänkte jag på Cavalier King Charles Spaniel men även pudeln är trevlig
Loggat

tille

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #5 skrivet: 2009-01-09 13:02:25 »

QUOTE (Iberis @ 2008-10-15 15:01 )
Hej alla hundisar!
Jag har en fråga. En god vän till mig ska snart pensioneras, och hennes man också. De är bägge i 60-årspldern. Nu vill de skaffa hund, en gammal dröm. Hon vill ha råd om vilken ras som skulle passa dem.
De tror att en "lagom stor hund" vore bra. Med det menar hon i storlek som portugisisk vattenhund,en ras som hon tycker verkar charmig. Hon tror dock att den kräver för mycket fysisk aktivitet för dem. Hon tror att den hund som skulle passa familjen ska vara  pigg och alert och nyfiken på nya saker, men inte kräva agility, jakt eller sök och liknande för att må bra. Rejäla promenader, i skog och mark, men också avslappning under slöa stunder hemma. Mental stimulans genom lek med andra hundar och lek, sök och andra arbetsuppgifter i lugn och ro hemma. Det tror hon skulle bli bra för hund och ägare.
Vilken ras kan passa?
Tacksam för råd!
Iberis

Hej Iberis!
Jag har en liten uppfödning på lakelanterrier! En liten pigg terrier som älskar att vara ute i skog och mark men lugn inomhus! Storlek 37cm och ca 7kg. En stor hund i liten förpackning! Gå gärna in på vår sida och titta, tyvärr har jag inte fått någon sida själv men det ska bli under våren!
Lycka till!  
Loggat

fromax

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #6 skrivet: 2009-06-29 12:55:01 »

En Welsh Corgi skulle nog ha passat bra - både Cardigan och Pembroke. Men jag antar att valpen redan är vald.  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>

Titta annars in på http://www.swck.org' target='_blank'>http://www.swck.org

Där finns det en del corgivalpar just nu hos valpförmedlingen.  
Loggat

Carl-Gustaf

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #7 skrivet: 2009-07-14 10:16:15 »

Papillon passar bäst. Lättskött päls, behöver inte klippas, glad, positiv och intelligent. Trivs i soffan men älskar också att vara ute i naturen. Mycket social och intresserad av allt.
Loggat

fyratassar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Vilken ras passar?
« Svar #8 skrivet: 2010-03-09 17:36:56 »

Det finns många raser som skulle kunna passa...
Whippet, mellanschnauzer, cavalier king charles spaniel, mittelspitz, engelsk bulldog, welshterrier.
Jag tror det var alla jag kom på :) Hoppas de hittar rätt ras! Kram
Loggat

Anna_B

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Mitt namn är Anna. Jag är 23 år.
    • Visa profil
    • E-post
SV: Vilken ras passar?
« Svar #9 skrivet: 2017-03-07 00:37:14 »

Är det ingen som har nån som helst synpunkt på min fråga?
Loggat
"Man behöver inte räcka till. Det räcker med att finnas till. Allt utöver det är bonus."

Matilda_J

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Mitt namn är Matilda. Jag är 26 år ung och singel.
    • Visa profil
    • Top 10 är ett perfekt sätt börja spela för riktiga pengar
    • E-post
« Svar #10 skrivet: 2017-03-13 23:05:01 »

Har inget klokt att säga tyvärr. Hoppas att ni kan få rätt sorts hjälp som passar er!
Loggat
Hoppas på nya bekantskaper.

Mysan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #11 skrivet: 2017-03-21 10:58:49 »

Shih Tzu är en fantastisk ras för äldre och familjer  :) läs på om den rasen  :)
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder