Författare Ämne: Vitlök mot fästingar?  (läst 9673 gånger)

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« skrivet: 2007-06-05 12:10:19 »

Hej på er!
Förra året köpte jag ett vitlöksextrakt mot fästingar, till mina hundar.  Tyckte att det fungerade bra. De fick kanske någon enstaka fästing. Samtidigt är det ju svårt att jämföra, eftersom jag inte vet hur många de skulle fått om de inte fick medlet.
Har ni andra använt det och vad har ni för erfarenheter?
Samtidigt har jag läst om att vitlök skall vara giftigt för hundar. Är det riktigt? Och hur kan de i så fall sälja sådana medel för hund?
/Sara
Loggat

Beth

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #1 skrivet: 2007-06-14 14:29:40 »

Hej!
Vitlök ÄR giftigt för hundar men det ska till rejäla mängder om det ska vara skadligt. Allt som man använder mot fästingar verkar vara giftigt på något sätt. Kanske inte citronhalsbanden men allt annat. Det finns örthalsband som jag har hört att hundar har reagerat på. Hur man än gör så är fästingar ett jätteproblem, tycker jag.
Beth
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #2 skrivet: 2007-06-19 23:38:36 »

Jag kollade runt lite på andra forum, och den uppfattning jag fick var att ört/citron halsbanden inte hade någon bra effekt. Tråkigt. Jag hade gärna sett ett giftfritt alternativ.
Förra året gav jag mina hundar av vitlöksextraktet. Hade då ingen aning om att det var giftigt för hundarna. (Märkte inte heller att de mådde dåligt av det som tur var)
Så de enda bra alternativen verkar vara de man köper på apoteket.
/Sara
Loggat

Maria&Lucaz

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #3 skrivet: 2007-12-27 14:55:50 »

Jag hade bärnstenshalsband till min hund i början av förra fästingsäsongen.. Visst fick han några fästingar ändå .. Men det har han även fått när jag använt mig av frontline..

Bärnsten(liksom Topas) blir negativ elektrostatiskt laddad då den gnids mot vissa material,t.ex.hundpäls. Den lilla spänning som uppstår verkar inte fästingar gilla. Eller så uppfattar den inte hunden som en hund. Därför är det viktigt att halsbandet inte sitter stramt runt halsen,utan så pass löst att det kan röra sig på vovven.

Tycker allt är värt att prova då detta är helt ofarligt för hunden..  :)

När säsongen var som tuffast med dessa pestingar så fick han även en omgång med fronline för att vara på den säkra sidan..

Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #4 skrivet: 2007-12-27 17:51:25 »

ALL lök är giftig för hundar!

De där örthalsbanden begriper jag inte att man öht vill sätta på sin hund. Tom jag får andnöd pga de luktar så starkt, tänk då en hund med sitt luktsinne.....

Det finns jättebra fästingmedel på apoteket. Har kört Frontline Drop i många år (dels för att jag har katt med) och är helnöjd. Inte en fästing :)
Frontline är det miljövänsligaste alternativet med ;)
« Senast ändrad: 2007-12-27 17:52:04 av Pluto »
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #5 skrivet: 2007-12-28 11:28:02 »

jag har använd oxå sånt där citron halsband och medel som man sprayar på hundarna, vi va upp i dalsland i sommras och där va det JÄTTA mycket fästingar. jag tror att den hjälpte en del men vi hittade ändå några som har satt sig. men den där Frontline Drop är inte dom oxå giftiga? kan hunden bada om man ta på sånt, vissa medel-halsband gör att fiskar i vatten dör. /joanna
Loggat

Pluto

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #6 skrivet: 2007-12-28 12:38:50 »

Frontline är inte giftigt, utan det miljövänligaste valet som jag skrev. Scalibor (som är exspot) halsband är numer receptfritt och det stämmer INTE att det är giftigt och farligt för fiskar mm. Det enda som skulle vara farligt är om ett spädbarn suger på halsbandet en längre stund. Exspot finns också i dropfrom men det är giftigt för katter.
Hundar kan absolut bada med dessa medel, men dropparnas styrka försvinner snabbare om hunden badar mycket, då är det bättre med ett halsband man kan ta av vid bad.
Droppar räcker i regel upp till 5v men om hunden badar mycket (vi tränar mycket vattenapportering) så räcker det kanske i 3-4v.
Loggat

Gitte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #7 skrivet: 2007-12-29 00:56:00 »

Hej.
Visst är fästingar ett gissel. Jag har två hundar och använder frontline drop till båda. Min storpudel har alltid fästingar medans min Wheatenterrier kanske har tio stycken på hela säsongen.
Jag tror att det kan vara induviduellt oxå.
Tyvärr drabbades både jag och min storpudel av borrelia förra året så vi avskyr verkligen dessa små hemska krypen. http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>

Gitte
Loggat

Goldenladies

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #8 skrivet: 2008-01-01 11:01:04 »

http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'> Fästingar förpestar verkligen livet! Jag har använt vita halsband, gröna halsband och droppar men de små jäklarna kommer på hundarna ändå. När jag våren 06 hade ett vitt halsband upplevde jag min tik apatisk och hon fick dålig aptit. Tänkte då att det hade med löpet att göra. När samma sak hände våren 07 blev jag misstänksam till halsbandet. båda åren har jag tagit bort halsbanden för säkerhets skull och hon piggade på sig. Istället har jag använt Tee Tree Oil-shampoo, dyrt men effektivt! Få fästingar har satt sig fast, men väldigt många har jag plockat när de krupit på pälsen. När det varit som värst har jag även droppat i apotekets droppar.  
Loggat

Staffolainen

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #9 skrivet: 2008-01-01 14:59:08 »

Vi använde vitlök (en halv klyfta varannan dag till en hund på 17 kg). Hon hade inte en enda fästing under den perioden trots att  vi var mycket ute i skog och mark.
Dock svårt att säga om det fungerade eftersom det verkar gå i vågor huruvida hon har många fästingar.

Hade för mig att det bara vad gul lök som var giftigt.

Mvh
Staffan
Loggat

sveningvars

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #10 skrivet: 2008-01-08 22:49:41 »

Hej!Man skall undvika att ge sina hundar lök.Detta gäller alla löksorter för det bryter ner hundens imunförsvar.Testa i stället Prob schampo,det finns i välsorterade djuraffärer och det fungerar mycketbra.Lycka till.
Loggat

Voffan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #11 skrivet: 2008-01-28 19:27:47 »

Det där med fästingar är alltid aktuellt, tyvärr!

Jag har provat ett naturmedel som heter Pet Power Plus och inte nog med att min hund knappt fick några färstingar, hon blev mycket piggare och mer lekfull.

Kolla in www.petpowerplus.se om du är intresserad
Loggat

Majzan & Nova

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Vitlök mot fästingar?
« Svar #12 skrivet: 2008-11-16 23:36:36 »

ja. jag har oxå hört att lök o vitlök e giftigt, men ack nej, vet många uppfödare som ger det rent till sina hundar o har alltid gjort... vitlök menar jag då.. så tror inte på sånt.. tycker att allt nuförtiden räknas som giftigt.. eller? hihi..
jag har haft sånt grönt halsband på min  o även det vita.. men de gröna luktade så illa att jag fick ta av det.. o när jag sen bytade till de andra, så hann hon inte merän få det på sig så fick hon en fästing.. hmm.. i somras beslutade jag mig för att INTE ge henne något alls.. o vet ni::: DET FUNKADE! denna säsongen i alla fall..annars hade jag nog gett såna droppar tror jag.. eller vitlök. tror på att vitlök förebygger sjukdomar även hos hundar så som de gör med oss mot förkylningar. men dock inte för ofta utan då oxå i småmängder kanske...
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder