Författare Ämne: En till hund i hemmet  (läst 2757 gånger)

tinja

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
En till hund i hemmet
« skrivet: 2009-01-13 22:24:23 »

Jag, min sambo och alla våra djur -hästar, katter och så våran isländska fårhund Tinja bor på en gård mitt ute i skogen. Min sambo jagar småvilt och funderar nu på att skaffa sig en finnspetsvalp inom kort. Samtidigt så väntar jag på att Tinja ska börja löpa så att vi ska para henne inom kort. Vad tror ni den nuvarande hunden Tinja säger om att det kommer en till hund/valp in i hennes liv när hon just fått egna valpar?? Sambon vill alltså skaffa sig denna nya valp ganska snart så att han kan börja träna den för jakt framåt hösten så att den är "klar"/"redo"/"på g" till nästa vår.

Fråga nr 2: Tinja är en gårdshund, hon är alltid lös och följer alltid med mig när jag rider ut i skogen. Hon är underbar och håller sig nära mig och hästen. Hur skulle nu den nya hunden klara av att både vara jakthund och gårdshund? Kan jag ta med den nya samt Tinja på ridtur och när min sambo tar ut spetsen i skogen för att jaga så är det det som gäller?? Går det?? Jag är något förvirrad i läget!! Jag vill inte att finnspetsen ska måsta sitta i en hundgård när Tinja är lös på gårdn med mig hela dagarna! Någon som kan hjälpa mig?????? Är detta möjligt????
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
En till hund i hemmet
« Svar #1 skrivet: 2009-01-17 16:30:54 »

Jag tror inte det är lämpligt att ta hem en valp när du har egna småttingar hemma. Tror nog att tiken blir störd och kan visa aggressivitet mot den nya valpen. Då är det nog bättre om valpen kommer innan tiken föder.
Sedan är det nog väldigt olika mellan tikar. En del tikar vaktar väldigt  över sina valpar och kan vara aggressiva, medan andra är lugna.
Något mer man kanske skall tänka på är när tikens valpar är runt 7-10 veckor och rumstrerar om. Hur mycket tid har man till den nya spets-valpen då?
Hinner man ägna tillräckligt mycket tid till den då?

Jag tror det är svårt att ha en jakt-hund som en gårds-hund. Springer det förbi en hare eller annat djur så är det ju jakt-hundens "jobb" att springa efter den. Jakthundar är ju också jakthundar just för att de har en stark instinkt för att jaga.

Finns det ingen möjlighet att hägna in delar av gården så att hunden kan vara med där?
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder