Författare Ämne: Djurplågare, hur ska jag bära mig åt??  (läst 2196 gånger)

fyratassar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Djurplågare, hur ska jag bära mig åt??
« skrivet: 2010-03-09 18:02:24 »

Hejsan, jag är snart tolv år och för ca 5 år sedan var jag hemma hos en tjej som hade över 60 djur. Jag förstod inte då att djuren mådde dåligt och ville gärna kela med dom men vi fick inte. Sedan i deras trädgård blev jag överfallen av deras rottweiler som bet mig blodig i både armar och ansikte. Efter det vågade jag inte komma dit mer. Nu när jag tänker efter så mådde djuren skit. Idag har de allt från påfåglar till minihästar och har planer på att skaffa fler djur. De skaffar runt 2-3 djur per månad och anledningen till att de inte har "så många" kvar (med tanke på alla år som gått) är att... de låter djuren dö framför dem och kastar bort kroppen sen  
De skaffar spännande och ovanliga djur och har dom i en vecka tills dom tröttnar och sedan bara lämnar djuret någonstans där det kan dö för sig själv.
Deras hundar är knappast uppfostrade och de äter upp deras katter och smådjur då och då utan att de bryr sig. Jag hatar dom av hela mitt hjärta och tänker ringa polisen, min granne har nyligen också varit där och hon gillade inte vad hon såg. Min uppfattning om den där skit-familjen är att de inte tar ett liv på allvar, deras djur är skadedjur för dom efter att dom har tröttnat. De ska bara utrotas, verkar det som. Mina vänner (som är rätt bra kompis med den här tjejen) tycker inte att jag ska ringa polisen eftersom det tydligen inte finns någon lag som kan stämma dem, men jag tänker ändå. Tror ni att det funkar, mina föräldrar vet om det och vi ringer antagligen imorgon.
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
Djurplågare, hur ska jag bära mig åt??
« Svar #1 skrivet: 2010-03-10 23:19:07 »

Hej
Jag tycker absolut att du skall anmäla dessa människor! Har man djur skall man ta väl hand om dem. Så säger lagen.

Vid en anmälan ringer du polisen eller länsstyrelsen. Du kan vara anonym om du vill.
De kommer sedan att skicka ut någon som tittar till hur djuren mår hos din granne. Om de ser att allt inte är bra kommer de antingen att tala om för dina grannar vad de skall göra för att bättra sig och sedan kommer dina grannar att kollas upp igen.
Är det tillräckligt illa så omhändertar de djuren. Är det riktigt illa kan de få förbud mot att äga djur.

Om ni vill anmäla så kan det vara bättre om din mamma ringer för tyvärr tas inte alltid barn på lika stort allvar som en vuxen. Men om hon inte vill så tveka inte att ringa själv!
Och så ett tips! Tala INTE om för dina kompisar att du har ringt. Ni kan bli ovänner. Och så kommer de kanske att tala om det för din granne, och så blir ni ovänner med dem också.

Jag tycker inte att det finns någon tvekan om att det handlar om djurplågeri! Men om du ändå blir tveksam om det handlar om djurplågeri eller inte så behöver du inte vara orolig eftersom de som kommer och kontrollerar djuren hos din granne kommer att skaffa sig en egen uppfattning om hur djuren mår där.

Lycka till!
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder