Författare Ämne: Fodervärd  (läst 8012 gånger)

mamalisa

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • Tallmora
    • E-post
Fodervärd
« skrivet: 2010-05-24 10:55:13 »

Vad bör jag tänka på när jag ska skaffa fodervärd till en valp?
Loggat
Drentsche Patrijshond

Zoli-dares

• Newbie
  • *
  • Kennel Zoli-Dares - Jack Russell sedan 2005
    • MSN Messenger - annika_eriksson82@hotmail.com
    • Visa profil
    • KennelZoli-Dares
    • E-post
SV: Fodervärd
« Svar #1 skrivet: 2010-05-25 18:11:12 »

Vad bör jag tänka på när jag ska skaffa fodervärd till en valp?

Jag som själv har satt ut en hund på foder kan väl med facit i handen ha valt en som är intresserad av utställning...

Jag tycker att du ska kunna ställa lite krav på människan som vill bli fodervärd. Typ att antingen får den träna hunden för t ex utställning/viltspår/lydnad/agility (lite beroende på vad den ska meriteras i)eller så får fodervärden se till att åka på ringträning eller annan träning så att även han/hon lär sig HUR man gör & tränar. Det är inget kul att komma till tävlingen & ha en jätterädd hund. Jag ska iallafall ta lärdom av denna erfarenhet & ställa mer krav på näste som får bli fodervärd åt en av mina hundar :)

LYCKA TILL med valet av fodervärd!

//Annika
Loggat

Alex´

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2010-05-25 19:04:00 »

Inom alla områden finns det bra och dåliga personer.
Så även fodervärdar. En fodevärd kan lova att uppfylla alla dina önskemål men efter att kontraktet är skrivet kan du inte göra någonting om fodervärden missköter sina "plikter".Fodervärden äger i princip hunden och kan även bestämma sig för att köpa ut hunden från dig utan att du fått dina parningar eller en kull.
Uppfödaren är inte skyddad tillräckligt som det är idag.
Å andra sidan så är det helt fantastiskt om du hittar en fodervärd som tar hand om hunden på "ditt"sätt.
Lycka till med din kommande fodervärd.
Lotta
Loggat

Gränna

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2010-05-25 20:07:00 »

Själv gör jag allt för att undvika att ha fodervärdar.
Det blir tyvärr sällan så som folk tror. Om du skall ha en hund på foder så skriv ett riktigt kontrakt från SKK. Se till att det är en människa du litar på. Lycka till
Lala
Loggat

thyndra

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2010-05-25 20:57:52 »

Om jag inte känner fodervärden väldigt bra så väljer jag att lämna ut hunden på halvfoder. Det betyder att jag tar halva priset för hunden och 1 valpkull med minst en levande valp.
Helfoder har inte varit lyckat, fodervärdarna gör inte det dom har lovat och tycker inte att det är så kul att satsa på en hund som dom måste lämna ifrån sig två ggr.

Däremot halvfoder har känts mycket bättre både för fodervärden och mig.
Helfoder valpar lämnar jag som sagt bara ut till dom som jag känner väldigt väl.
SKK har avtal både för hel och halv foder.
Lycka till!!
Loggat

blackoranges

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Black Orange's Show Pomeranians
    • Visa profil
    • Black Orange's Show Pomeranians
    • E-post
SV: Fodervärd - kontakta SKK till en början
« Svar #5 skrivet: 2010-05-26 08:54:33 »

Börja med att kontakta SKK (Kennelklubben) och fråga vilka rättigheter och skyldigheter du har mot fodervärden. Kommer jag ihåg rätt så har fodervärden tex rätt att köpa ut hunden av dig. Kolla upp allt sådan så det inte blir en överraskning senare. Kräv att fodervärden blir medlem av SKK så länge som ni har kontraktet, så att du kan få hjälp vid eventuella tvister.

http://blogg.aftonbladet.se/dognews
Loggat
Håkan Olhage
Black Orange's Show Pomeranians in Sweden
When Quality Counts
Homepage: www.blackoranges.se 
Email: blackorangess@hotmail.com

Yrobyro

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2010-05-26 09:04:00 »

Att tänka på vid fodervärd

*skriv avtal- finns ett jättebra avtal som skk tillhanda håller
*prata med den som ska vara fodervärd och klargör hur du vill att den/de ska sköta hunden.
*informera om vad deras skyldighet är
*informera om vad din skyldighet är
*ha en öppen kommunikation, prata med varandra
*primera fodervärden med tex gratis matsäck om dom tränar/tävlar hunden i det du vill att den ska meriteras i
*kolla så att ni ligger på samma tankesätt när det gäller uppfostring/träning osv.

Se till att ni passar ihop. DVS många träffar så ni får umgås både med och utan hund. 
Många tar fodervärdskap som en "gratis" hund.

Jag är fodervärd och det har fungerat alldeles utmärkt för min del.
Nu har jag bara 1 år till så är hon (vovven alltså) min på pappret oxå!

Lycka till!
Loggat

Mikael

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2010-05-26 18:43:01 »

"Många tar fodervärdskap som en "gratis" hund."

Tror detta är själva problemet  ;)

Skulle nog bara placera en foderhund hos någon jag redan känner !

Men i annat fall använd SKK´s stadgar, som jag tyvärr inte läst, men vet att dem inte är heltäckande...

Läs igenom dom och lägg till det som saknas

Till exempel att om foderavtalet bryts från fodervädens sida gäller full betalning av hunden + ersättning för det du lagt ut på utställning, foder, tillbehör, försäkring samt ersättning för två förlorade kullar.

Original priset på hunden, måste då framgå i kontraktet, spara kvitton på allt i separat pärm.

Var övernoga, vet mer en ett fall där hunden blivit kvar hos fodervärden efter tvist, utan ersättning till uppfödaren.

« Senast ändrad: 2010-05-26 18:45:45 av Mikael »
Loggat

Moan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 2010-06-05 15:22:40 »

Det går ju aldrig att tvinga någon att ställa upp på utställning m.m.  En blivande valpköpare som redan innan har ett intresse, "meriter" inom bruks/lydnad eller vad man önskar är ju det bästa.

Att miljöträna en valp är ju ganska självklart, för de behöver man ju inte åka på en massa utställningar ;)

Skulle en valp vara rädd ( beror ju på vad man menar- att inte vara bekant med en situation kan ju väcka ängslan, det släpper ju ) så skulle jag titta på hela kullen och se om det finns fler rädda individer. Allt hänger inte på valpköparen!
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder