Författare Ämne: Cesar Milan...  (läst 14035 gånger)

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #15 skrivet: 2008-02-04 22:38:19 »

QUOTE (Elina @ 2008-02-04 17:25 )
Jag har sett hans program (dock inte alla) och läst hans böcker och tycker om hans filosofi vad gäller hunddressyr, Att en hund behöver motion, diciplin och kärlek!
Jag stöder ABSOLUT INTE elhalsband och stackel, min åsikt är: Ett djur som ej kan tämjas utan våld är inte menat för människan att tämja!
Däremot tycker inte jag att det klassas som våld att, så som ledaren i en varjflock, få hunden att visa sig underlägsen genom att hålla dom mot halsen och få dom att lägga sig när man blir bemött av ett beteende som inte anses accepterat!
Jag tycker inte heller att man blint ska följa något dressyrprogram man sett på tv bara för att de fungerar där. Man vet ju, som pluto sa, inte vad som försigår bakom kameran... Jag älskar att se olika dressyrprogram på tv och tar efter de saker JAG tycker verkar fungera!
Man lär så länge man lever och är man bara uppmärksam på sin hund märker man snabbt om de man gör har en önskad verkan eller inte!

TACK!

Du fick till det bättre än jag!

Tibbe
Loggat

Baloosmatte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #16 skrivet: 2008-02-08 19:40:46 »

Det är väl FANTASTISKT med ett ämne som engagerar så mycket!  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>
Personligen tycker jag, med egen erfarenhet av hur hundägandet i USA kan se ut, att Cesar Milan är en helt fantastisk entusiasmerare och språkrör för hunden! Sen håller jag inte med om allt, eller tycker att en del framställs för onyanserat och "enkelt", men i stort sett så...

För vad är det han säger? Att om vi ska älska och respektera våra hundar så måste vi fatta att de är just HUNDAR. Att de har behov som hundar - inte som vi. Hundar mår bäst om de är välmotionerade, får använda sin hjärna och har tydliga enkla regler att hålla sig till. Då kan de slappna av och gilla läget - det vet vi ju allihop!

I vissa fall behöver inte inlärningen vara så himla komplicerad: Om du vill hälsa på de som kommer och hälsar på hemma hos oss så måste du lugna dig och bete dig - enkelt. Då behöver man inget godis, belöningen är ju att få hälsa!

Jag är verkligen inte för att man ska vara elak mot sin hund!! Men ibland tycker jag vi BER våra hundar om för mycket: om  att de ska flytta på sig, sluta tigga, släppa ifrån sig det dom har snott, dra i kopplet fast de en gång lärt sig att man inte ska.  I stället för att bara säga: kom nu gör vi så här för det har jag bestämt...

Själv skulle jag önska att jag var hälften så bra matte som jag har intentioner att vara. Program som det Cesar har (och flera andra) kan inspirera - man får välja det som passar en själv helt enkelt...

ps - om ni bodde i södra usa skulle ni oxå ta till el för att garantera att era vovvar inte blev ihjälbitna av orm, promise! ds
Loggat

The boss

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #17 skrivet: 2008-04-01 23:12:55 »

Jag är ett stort CM-fan! Han läser av hundar så mycket bättre än någon annan instruktör/psykolog jag sett. Det är så intressant att se hur han tacklar problemen, många problem beror i och för sig på brist på motion - exercise, diciplin, affection! Stackel använder han endast då ägaren själv använder det och vill att han ska göra likadant. Hur man nu kan vilja det?

(Snygg att titta på är han också!!) :P  
Loggat

Crutis

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #18 skrivet: 2008-04-03 21:32:01 »

Jag har kollat på de flesta program med Millan, men det är inte ofta han behöver ta till stackel eller el. Men det kanske är bättre att skjuta ihjäl hundarna på stället?
Tror faktiskt att det är den vanliga svenska avundsjukan som tvingar folk att tycka illa om Millan, för han fixar ju till de värsta problemhundarna i stället för att de ska gå en säker död till mötes.
Han kör med ledarskap och dominans, och lider hundarna av det? Nej det är narurligt för dom.
Jag tror att uppfostran är uppfostran precis som med barn. Inte fan ger jag min unge en glass (läs klick) bara för att han slutar att måla på tapeterna.
« Senast ändrad: 2008-04-03 21:39:00 av Crutis »
Loggat

Busfro

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #19 skrivet: 2008-05-20 22:50:51 »

QUOTE (Crutis @ 2008-04-03 20:32 )
Inte fan ger jag min unge en glass (läs klick) bara för att han slutar att måla på tapeterna.

word.
Loggat

Aros1

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #20 skrivet: 2008-05-27 08:13:42 »

Kollar alltid på Cecar Milan på TV4+ och tycker personligen att många av hans sätt fungerar på min egen hund. Detta är min första egna hund , han är Rottweiler och väldigt stark , envis och dominant. Eftersom det är första gången för mig så är jag villig att prova det mesta , men ALDRIG onda metoder som tex att göra min älskade hane illa. Alla har självklart rätt till sin åsikt , men klanka inte ner på dom som är redo att prova nånting nytt. :)  
Loggat

affenpinscher

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #21 skrivet: 2008-10-14 15:28:44 »

Hejsan
Jag är också ett fans till Cesar.
Jag tycker han är helt underbar.
Förstår inte hur folk kan säga att han misshandlar sina hundar.
Jag är en gammal SBKare och jag vet vilka metoder många använder sig av på sina hundar och det kallar jag misshandel om något.
Känner även personer som använder sig av elhalsband vid olika tränings syftet men då kallar dom det  inte  för djurplågeri.

Fast jag vet att det finns folk som använder sig av el men då kallas det för att dom har det under kontroll och vet vad dom gör.
Jag möter hellre en person med en hanhundsilsken hane som ägaren vet att hon inte kan hålla ordentligt med vanligt halsband så jag tycker inte det är något fel att använda Cesars halsband då.
Hellre att ägaren kan ha kontroll på sin hund med ett hjälpmedel än att hunden skulle komma lös.
Nu får jag väll mycket skit för det jag skriver.
Jag hoppas att halsbandet ska få finnas kvar för dom som behöver det.
Sen kan man ju be dom som säljer halsbanden kan berätta lite för dom som köper det hur det ska handskas.

Mvh affenpinscher
Loggat

fyratassar

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Cesar Milan...
« Svar #22 skrivet: 2010-03-09 17:45:10 »

Jag tycker att han uppfostrar ägarna bra men hundarna.. de blir ju bra tillslut men somsagt använder han sig av olämpliga hjälpmedel som knappast är "vänlig uppfostran". Även detta med att trycka ner hundar kan också vara fel. Hunden kan känna sig trängd och börja försvara sig och det försämrar uppfostran något förfärligt. Man har ju aldrig sett hundpsykologer misslyckas på tv men varför skulle det tas med? Hundpsykologerna är ju medvetna om varje rörelse och gör att det ser lätt ut, men för oss ägare kan det ibland gå helt fel. Det finns många hundar som svarar positivt på denna typ av träning, men även lika många som misslyckas. Cesar får allt att se lätt ut och han verkar bra när han pratar, men ser man på hans hjälpmedel så tänker man på annat.... Det är min åsikt om honom.
Loggat

jhdsghjd

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
SV: Cesar Milan...
« Svar #23 skrivet: 2012-07-19 10:26:52 »

Jag har bara sett ett par avsnitt av Cesar, men det har räckt för att aldrig mer vilja se på det.
Hans tankesätt är kanske rätt, emellanåt, men allt löjligt prat om "felriktad energi" och "ta ledarskapet" - hans envetna metod av att rycka i halsbandet, pysa på hundarna, tvinga dem till underkastelse genom att lägga dem på rygg får mig verkligen att må illa.

Sacs Longchamp Pliage
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder