Författare Ämne: Phaléne  (läst 5571 gånger)

MalinW

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Phaléne
« skrivet: 2011-05-10 23:19:22 »

Jag har blivit stolt matte till en Phalénekille på åtta månader och vill gärna utbyta erfarenheter med andra som har Phaléne eller Papillon.
Jag har haft flera hundar tidigare, men det har varit större raser.

Tips på lämpliga metoder för att träna bort pipigheten när matte går är välkomna, likaså andra saker som kan vara bra att veta/tänka på när det gäller just den här rasen.  :)

Mvh, Malin
Loggat

ub@cellos.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • ub.cellos.se
    • E-post
SV: Phaléne
« Svar #1 skrivet: 2011-05-13 14:10:57 »

Hej Malin!
Phalène är välenunderbar hund. Jag har två, även om den ene reste öronen väldigt bestämt och därför blev en pappis. Det har visat sig lite annorlunda att ha en så liten hund när man är van schäferstorlek. Men carmiga hundar är det. Det är en ras som ofta är svår att lämna helt ensam och de mår bra av att ha en hundkompis. Därav mina två.
När det gäller ensamhetsträning så är det viktigt att du har en trygg liten hund och att du tränar i så små steg  att vovven aldrig hinner bli orolig och gnälla. Till att börja med räcker det kanske att ta på sig ytterplagget, ta av det och gå in igen. Hälsa lugnt på hunden och fortsätt som om det inte var något speciellt.
Lycka till med ditt underverk!
Loggat

MalinW

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2011-05-14 17:25:45 »

Tack för ditt svar! :)
Ja, det är en charmig och rolig kille som får mig att skratta högt med sina pajaskonster! ;D
Jag tränar precis så som du skriver, började redan dag ett....Och nu har han lärt sig att matte komemr tillbaka. Men när jag ska jobba och han är hos min pojkvän så är han pipig när jag går...Har dock kommit på att det är lättare om han blir den som går från mig istället för tvärtom.
Jag skulle gärna ha två, men jag bor väldigt litet för tillfället och det är därför inte praktiskt möjligt. Vi håller dock på att titta på hus så med tiden är det ingen omöjlighet!  :)

Tidigare har jag haft en Breton, sedan en blandis som var en omplacering från polisen (troligen schäfer/BC/spets/gud-vet-vad) och så en kungspudel. :)

Tack för dina välgångsönskningar! :)
Loggat

StabilHund.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2011-05-30 23:42:31 »

Hej

Jag kan starkt rekomendera våran bok på StabilHund.se till alla som är intresserade utav att ha en duktig och glad hund!
Kostar endast 39kr och fri frakt!

John Pettersson
Http://www.stabilhund.se
Loggat

LucysLillMatte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2011-07-14 14:10:54 »

Hej! Jag har en phalenetik på snart fyra månader!  :) Hon piper också väldigt mycket när någon i familjen går utanför dörren! Hon har till och med börjat skälla lite högt då! Har också problem med detta. Det bästa sättet är att börja träna lite smått, men har dock läst att hunden ska vara 4 mån. innan man börjar ensamhetsträna! Gå utanför dörren en stund och kom tillbaka snabbt! Hoppas det går bra med din hund! :)
Loggat

LucysLillMatte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2011-07-14 15:43:19 »

Saker att tänka på när det gäller papillon/phalene! Kanske du vet det redan, men rasen är ju väldigt känslig för mindre barn, som ibland kan vara hårdhänta med hunden! Lämna därför aldrig din hund ensam med minderåriga utan uppsikt!  :)
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder