Författare Ämne: Ny här!  (läst 5504 gånger)

duffi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • MSN Messenger - jensun76@msn.com
    • Visa profil
    • www.photo-sundstrom.se
    • E-post
Ny här!
« skrivet: 2011-05-29 19:55:27 »

Hej alla vänner på hundstunden!

Jenny heter jag och har för några veckor sedan tagit hand om Duffi - en 5 årig finsk lapphundskille.

Duffis förra matte var djupt deprimerad under längre tid och valde dessvärre att avsluta sitt liv den 1 maj 2011.  :'(

Jag valde att ta hand om Duffi för att det passar med mitt deltidsjobb och för att vi kände varandra sen tidigare.

Duffi är mycket snäll och försiktig av sig. Leker ibland och ibland inte alls utan verkar ja, lite melankolisk på något vis. Tyvärr slåss han med andra hundar och det vet jag inte vad det beror på.

Jag hoppas jag kan få råd och tips på denna sajt eftersom jag inte är hundvan och behöver all hjälp jag kan få.
« Senast ändrad: 2011-05-29 20:09:58 av duffi »
Loggat

StabilHund.se

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
SV: Ny här!
« Svar #1 skrivet: 2011-05-30 23:46:41 »

Hej

Jag kan starkt rekomendera våran bok på StabilHund.se till alla som är intresserade utav att ha en duktig och glad hund!
Kostar endast 39kr och fri frakt!

John Pettersson
Http://www.stabilhund.se
Loggat

amatör

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2011-05-31 06:37:19 »

hejsan svårt för en hund att mista någon och ett fint beslut av dej att hand om honom,jag skulle nog ta reda på först om han inte har något fel någonstans eller om det är bara rädsla och varför och sen bygga upp hans förtroende mot andra hundar.du och han måste lära känna varandra och han måste få förtroende och kunna lita på dej.svårt och jobbigt men det går.ingen hund är argisiv i botten om dom inte är födda sjuka.Så har jag gjort med dom hundar som jag har hjälpt, men alla har sitt sätt.lycka till.
Loggat

bulldogoden

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2011-05-31 09:42:03 »

hej, vi har en tik som har flyttat runt massor av gånger. vi är hennes femte hem på tre år, men nu har hon hittat hem och har bott hos oss de senaste två åren. hon var otroligt osäker och rädd för massor av olika saker när hon kom till oss, vi har arbetat med olika saker och hon är idag mycket mycket lugnare och tryggare men vi har inte nått fram helt till vårt mål.
hur som helst, när vi var ute med henne i början och man mötte andra hundar, det spelade ingen roll om det var tikar eller hanar, lungna & tysta eller hoppande skällande hundar så ville hon gärna gå till attack först och fråga sen...
när vi mötte hundar så vände jag henne bort från den hunden vi mötte, hon fick alltså inte titta på hunden. hon stretade emot men jag gav mej inte. jag gick promenader med några väl utvalda hundar för att hon skulle lära sej att lita på andra hundar igen och för att lära sej att man inte ens behöver gå fram å hälsa på dom. iblan ville hon ju såklart även attackera denne hund men då gjorde jag samma sak, vi vände bort henne så hon inte fick titta förens hon hade lugnat ner sej. jag har även byggt upp en väldigt bra relation till min tik så att hon känner sej trygg med mej och litar på mej fullt ut. hon är idag inte rädd för mycket och hon möter hundar utan att kasta sej framåt för attack. idag spelar det ingen roll om en hund vi möter står och skäller, vi kan gå förbi utan några större bekymmer, men som sagt vi har inte riktigt nått vårt mål ännu, men det är inte långt kvar  :D
vi har haft vår tik i snart två år.
hoppas att du får lite hjälp av detta och om det inte hjälper hoppas jag att du får den hjälp ni behöver  :D
lycka till, hoppas ni får många fina år tillsammans :D
Loggat

duffi

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • www.photo-sundstrom.se
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2011-05-31 10:28:18 »

Går han i koppel gör han ingenting mot andra hundar. Han skäller ytters sällan, inte ens som vakthund.

Mot människor och barn är han hur snäll som helst. Jag tror också det har att göra med hans självkänsla inför andra hundar. Han vet inte sin plats skulle jag tro.
Loggat

lottali

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 2011-05-31 10:34:16 »

Hej !

Det kan vara så att Duffi är lite deprimerad av sin mattes bortgång, det var ju inte så länge sedan det hände.

Du skriver att Duffi slåss med andra hundar. Det är lätt att undvika. Duffi ska inte träffa andra hundar. Det har han inget behov av. Han behöver finna trygghet hos dig. Endast DU ska vara hans lekkamrat.

I framtiden kanske du kan hitta någon snäll tik som han kan fungera ihop med, men just nu blir han nog bara stressad och olycklig av att träffa andra hundar.
Loggat

duffi

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • www.photo-sundstrom.se
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2011-05-31 10:47:51 »

Jag tror också att leva med en deprimerad matte i många år sätter sina spår. :(
Loggat

lottali

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2011-05-31 12:15:36 »

Ja det är nog så. Troligen kommer han så sakteliga ändra sitt beteende och kanske bli lite mer utåtriktad och lekfull. Men det kan nog ta ett tag. Han verkar ju dock vara en mycket trevlig och anspåkslös hund annars, så ni kommer säkert få ett bra liv ihop många år framöver ! :)
Loggat

rambo1

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #8 skrivet: 2011-05-31 15:07:53 »

Hej
Jag tränar med klicker o godis,fungerar bra,sen kan jag rekomenderar hundharmoni i Dalby,jag går dit med min hund.Lycka till.
Mvh
Maria
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder