Författare Ämne: Kissar inne  (läst 7187 gånger)

MalinW

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Kissar inne
« skrivet: 2011-12-18 02:48:04 »

Jag har en underbar, fnattig och rolig Phaléne-hane på 15 månader. Han är ganska ranglåg som personlighet, men kan säga ifrån om tex större hundar blir för burdusa. Han är rumsren och har bara protest/revirkissat inne en enda gång. Men nu har han kissat inne två gånger de senaste två veckorna....
Jag har en teori, att han får i sig snö på promenaderna - han älskar snön! Och då menar jag tex rulla sig i den, hoppa runt i den och, ja äta den. För att dämpa hans snöätande har jag haft med mig hans älskade tennisboll ut. Dock hoppar han trots det glatt runt i snön, med bollen i munnen.

Om jag ska beskriva det hela kanske...
* Första tillfället han kissade inne blev det en liten pöl på mattan, och det var inte svårt att få bort fläcken och förhindra kisslukt.
*Andra gången låg han på soffan,på soffkuddarna, och kissade en stor pöl - och låg kvar i det!
* Vid bägge tillfällena hade det inte gått mer än 1,5-2 timmar sen han var ute på promenad (modell längre) och haft bollen med sig.
* Vid bägge tillfällena har jag, efter missödena, omedelbart tagit ut honom och han har då kissat ordentligt.

Jag vet även att det går en löptik i området och funderar på om det kan bidra?

Han är urdålig på att säga till när han behöver gå ut, nån som vet hur man tränar fram det?

MYCKET tacksam för svar!
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kissar inne
« Svar #1 skrivet: 2011-12-18 13:34:42 »

Att hunden äter snö kan påverka men han måste sätta i sig enorma mängder i så fall. Han behöver äta 1 liter snö för att få i sig 1 dl vatten!
Jag tror att löptiken kan påverka, din hund kan bli lite stressad av det och kissa inne.
Men du bör kolla upp så han inte har urinvägsinfektion.
En annan teori är att han kissar ute på er promenad och sedan leker och är aktiv under den längre promenaden och sedan kommer in..... och har helt enkelt blivit kissenödig igen på grund av all aktivitet.
Det är roligt i alla fall att han inte verkar ha problem att kissa ute i kylan. Finns många små hundar som tycker det blir för kallt på vintern och håller sig tills de kommer in...
Tyvärr har jag inget tips om hur man får hunden att säga till när det är dags - Har samma problem själv  :-\ För mig är det bara att gå ut oftare och att bevaka hunden noggrannare inomhus när det gått en viss tid.
Loggat

denede

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2012-10-26 09:21:41 »

Hej.
Jag har inte själv haft en hund som gjort så men jag har hört och läst om att hundar som blir uppspelta i vissa situationer regarar så, dom kissar på sig. Håller på och  http://www.camisetafootball.com   läser en del om hur hundar beter sig i olika situationer och finner det väldigt intressant.
MVH
« Senast ändrad: 2012-10-26 09:24:24 av denede »
Loggat

bibi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2013-02-04 23:32:03 »

Min whippet-tik (13 mån) har varit rumsren sedan många månader men har senaste 2 veckorna kissat inne på matta och golv en eller flera ggr varje dag. Hon är ute många ggr varje dag, gör behoven ute. Pigg och inga direkta tecken på att hon mår dåligt, möjligen att hon någon gång ibland har irritation i luftvägarna (drar in luft häftigt några ggr med väsande ljud som om hon tillfälligt har svårt att få luft).
Detta var ju inte till hjälp för MalinW --- kan ju inte ens spekulera i löptik eftersom min hund ju är tik.
  :(
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder