Författare Ämne: Aggresiv hund  (läst 7013 gånger)

Agstfelt

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Aggresiv hund
« skrivet: 2012-01-24 22:55:27 »

har en 9 årig Jackrussel (1) som för två år sedan fick en dödsdom pga en tumör på hjärtat, han lever dock än idag precis lika pigg som innan. Pga det ville vi ha en valp efter 1. i Oktober 2011 hämtade vi hund nr 2. Från början uppfostrade nr 1 nr 2 men problemet är att han fortfarande gör det, elakt. Nr 2 är väldigt kuvad och underlägsen nr 1 och blir stressad av att hela tiden kolla sig bakom ryggen så han inte blir attackerad. Trots att han visar sig underlägsen genom att lägga sig väldigt försiktigt ner på rygg så åker han på storstryk av nr 1 :( . Nr 1 blir helt galen, morrar å skäller och blir alldeles vansinnig när man håller i honom för att försöka undvika ett slagsmål, han är som värsta kamphunden :o. Självklart försöker den lilla att kaxigt visa sig stark och säga ifrån men det triggar bara den äldre hunden ännu mera. Borde inte hundar förstå när den andre är underlägsen?! Har nu gått nästan 1.5 år och det blir bara värre och värre.
Är det ngn som har ngt förslag på hur man kan gå tillväga? All hjälp är välkommen.
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
SV: Aggresiv hund
« Svar #1 skrivet: 2012-01-27 01:00:13 »

Först och främst får jag gratulera till att din hund överlevt en dödsdom med hittills 2 år!

Det är inte alls roligt med hundslagsmål - Då det gäller Jack Russells så brukar de inte ger sig i första taget. Och utmanar den ena så svarar den andra upp snabbt. Och när de är mitt i stridens hetta så blir dom "som galna" så i det fallet tycker jag att 9-åringen inte beter sig onormalt.
Ofta kan man se strax innan att två hundar ska börja slåss. De stelnar till i kroppen. Står ofta sida vid sida med huvudet riktat bort från varandra, men ögonen är riktade mot varandra. Ser man det kan man försöka bryta genom att skrika till dem om man har bra ledarskap över dem, men ta inte i hundarna vid det tillfället för beröringen kan utlösa slagsmålet.

Har några frågor för att kunna förstå situationen bättre:
 Hur gammal är den lilla hunden?

Vad är det som startar slagsmålen? Är det i samband med att du klappar någon av dem? I samband med lek? Vid matskålen? När ni ska gå ut?
Blir den lilla hunden attackerad av den äldre trots att han lagt sig på rygg? Eller lägger han sig på rygg när den äldre attackerar för att sedan svara upp och slåss?

Visar den äldre någon form av aggression mot andra (människor/djur)?

Hur ofta slåss de?

Ett tips jag kan ge, utan att veta så mycket är att man ska se till att den dominantaste hunden behåller sin starka position. Detta för att minska risken för slagsmål. Det gör du genom att låta den äldsta hunden få äta först. Ska du kela med hundarna så klappar du den äldsta först och håller undan den yngre. När du är klar klappar du den yngre och håller undan den äldre. Det var några exempel.
Loggat

Agstfelt

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2012-01-27 19:12:11 »

Hej!
vad snäll av dig å svara. ska försöka svara på dina frågor oxå.
Den lilla hunden är född juli 2011 så ca 1.5 år alltså. det är inget speciellt som startar slagsmålen utan det är när det passa den äldre hunden. eller självklart om den lillla får uppmärksamhet av ngn  som inte tillhör hushållet, visst även oss men vi försöker alltid att inte ge dom uppmärksamhet när bägge är med just för avundsjukan...kanske e fel. Dom äter ur varsin matskål samtidigt, det blir alltid morr för den stora äter ju upp fortare än den lilla så d vill han ha hans mat oxå men vi ber han gå å lägga sig då eller komma för att hitta på ngt annat så den lilla får äta klart. När vi ska gå ut är det lugnt för då är den stora så fokuserad på att komma ut. Ute går det jättebra så länge den lilla inte leker med ngt som den stora vill ha. Då blir det ofta lite morr å ett skall å sen så har den stora fått det han vill ha. Den lilla är alltid underlägsen. Han lägger sig på rygg när den större närmar sig och det spelar inte alltid ngn roll han flyger på han ändå. Skittaskig. Vissa dagar har han ngr minuter han kan va snäll å typ slicka den lilla i örat å va lite snäll eller vad han är men den lilla är ju som förstelnad för han vet att det kan smälla vilken sekund som helst.
Den äldre är snäll, men kan va lite grinig på andra hanhundar, han hugger hellre än att han går därifrån om det finns den mminsta lilla chans att den andra hunden svarar för sig. Så han är faktiskt lite terrierbitter ;)

Hur ofta dom slåss e så olikamen om vi uinte särar på dem hemma så blir det varja dag ungefär 1-2 gånger.
det könns nästan som det blir värra av att man har dom särad på oxå, men för säkerhets skull känns det ändå bäst.

För ett tag sedan var den äldre helt betagen i den lilla, troligtvis löpte ngn tik i närheten. Å han uppvaktade den lilla som bara den, hel knäpp. Då kunde dom tom leka ibland. Men det gick över :(

Vad har du för ideer?
Loggat

pannan

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2012-01-27 23:58:26 »

Hej
Jag känner igen beteende när det gäller jack russels.Mina två tikar slogs inte så ofta som du beskriver.Max 2-3 gånger per år.men när de slogs,då rann blodet.Den ena var 6 år och den andra 2 år.
Den äldre tiken var i mindre storlek än den yngre,men hon var en riktig surpuppa.En dag när frugan försökte att sära på dem blev hon själv biten av den yngre tiken.En kvart senare slickade de varandra som inget hade hänt.Vi sökte hjälp och efter många men
visade det sig att vi var ganska dåliga hundägare.Vi hade ingen bra ledarskap.Vi bestämde oss att det är vi som styr och ställer i huset, och inte hundarna.Vi tog ledarskapet helt enkelt.Speciellt jag kommer ihåg deras sista slagsmål.när de slogs gick jag mellan dem,och de fick höra var havret växer.Det var sista gången de slogs i min närhet.Jag hör dem småmorra mot varandra ,men någon slagsmål blir inte.Jag accepterade inte det helt enkelt.
Loggat

Agstfelt

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2012-01-28 16:30:42 »

det låter nog precis som vi, dåliga hundägare :-[ man har ju ingen aning om hu man ska gå tillväga. Men det äär nog tyvärr så som du säger att det sitter helt enkelt i hur vi beter oss mot hundarna. det gäller att ta kommandot. Vi har försökt vara vad vi tycker hårda när det händer men förmodligen så räcker det inte ändå. man ser ju hur hundarna är mot varandra när dom ska visa vad som gäller, måste nog försöka efterapa dom lite.
Tack för förslag å kommentar!!
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #5 skrivet: 2012-01-29 02:20:14 »

Som jag ser det så handlar allt om att den äldre hunden är dominant. Och det är inte ovanligt att hanhundar har svårt att komma överens.

Som pannan skriver hjälper det att öka på ert ledarskap över den äldre hunden. Ni gör två vinster på det. Det ena är att den äldre hundens behov av att vara dominant då kommer att minska. Den andra är att vinsten är att ni kommer att ha lättare att bryta om gruff uppstår.

Glöm att behandla hundarna som jämlika, eftersom det försvårar för hundarna att hitta sin "rang". Se till att befästa den äldre hundens rang på så vis att du hälsar på honom först, att han får sin mat först, att det är han som blir släppt från kopplet först osv.
Om de slåss, och ni bryter slagsmålet, undvik att ge den minsta hunden uppmärksamhet för det kan förvärra situationen också.

Sedan tycker jag att ni ska försöka undvika situationer som utlöser problemet. Låt dem äta i var sitt rum med dörren stängd till de ätit klart. Lek inte med båda samtidigt. Skaffa en hundbur och låt den äldre hälsa på besökare först, och byt sedan så att den yngre får hälsa medan den äldre är i buren. Använd buren om hundarna får ben osv.

För att öka sitt ledarskap kan man göra vissa åtgärder som inte är så komplicerade. Låt inte den stora hunden sova i sängen (och låt inte heller den yngre göra det för då ser den äldre hunden det som konkurrens). Låt dem inte sitta "högt" som i soffor/fotöljer. Lär den äldre hunden vad "nej" betyder om han inte vet det. Lydnadsträna hunden (sitt, ligg kvar osv). Låt inte hunden gå ut före dig genom dörren. Han måste vänta på ett varsågod. Samma när du släpper in honom.
Lek inte med hunden när den ber om det. DU ska starta leken. Låt hunden få vänta på ett varsågod innan den får gå fram till matskålen. osv. Genom att hunden måste vänta på ditt initiativ så växer din betydelse och ledarskap.
Om din hund vet vad NEJ betyder så kan du också stå emellan hundarna när de äter och passa på den äldre när den  närmar sig den lillas matskål. Och var konsekvent. Har du sagt något till hunden så menar du det.

Att "favorisera" den äldre hunden ska ni göra hela tiden. Men när ni får ordning på situationen så kan ni prova att släppa på restriktionerna och släppa upp hundarna i sängen om ni vill ha dem där :)
Loggat

bossofia

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #6 skrivet: 2012-04-10 15:12:57 »

Vill bara påminna om att ha hund i bur är i sverige förbjudet enligt lag. Undantag vid ordnade arrangemang typ utställning.
Och kanske skulle du fundera över om du verkligen ska ha dessa hundar i samma flock, vissa hundar går bara inte ihop precis som vi människor.
Vissa hundar plockar fram konstigt nog det sämsta ur en annan och kommer tyvärr aldrig att komma överens utan blodvite uppstår.
« Senast ändrad: 2012-04-23 14:00:29 av bossofia »
Loggat

angelo

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #7 skrivet: 2012-10-11 17:35:07 »

Hej. Som andra redan nämnt så är den äldre hunden den dominanta ledaren i er familj. Mitt råd är att ta över rollen som ledare. Båda dina hundar ska vara nummer 2 i "flocken" och matte/husse nummer 1. Det lär vara svårt att förändra situationen om inte din hund respekterar dig som dennes ledare.

Ge uppmärksammhet/positiv förstärkning till den hund som först visar tålamod och lugn i alla vardagssituationer och ignorera eller vid behov korrigera beteenden som du som ledare ej axepterar.

Detta ska helst bevakas eller göras av en hundtränare. Om du ej kan visa stort självförtroende och lugn, så bör du ej ge dig på korrigering utan bör då  hellre locka/distrahera den hund som visar dåliga beteenden, med något gott. Du behöver inte mata med en massa godis, utan bara få nosen att fixera på annat intressant som du har i handen.

Glöm ej att ge någon typ av positiv förstärkning när dina hundar är lugna och fina tillsammans. Det behöver inte vara mat utan kan lika väl vara lugn beröring eller massage.

Lycka till:)
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder