Författare Ämne: Min hund biter när man gosar  (läst 9748 gånger)

prince20

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Min hund biter när man gosar
« skrivet: 2012-06-09 23:30:51 »

Jag har en valp på 6mån som är en blandras boxer o grandis mitt problem är när man gosar med honom så ska han bara bitas man kan aldrig klia honom på magen utan att han biter samma sak händer när han kommer och vill gosa är det någon som vet varför han gör så??
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
SV: Min hund biter när man gosar
« Svar #1 skrivet: 2012-06-10 23:58:13 »

Biter? Menar du att han vill busa och tar din hand i sin mun för att "brottas"? Eller blir han aggressiv och hugger?
Loggat

prince20

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2012-06-11 09:38:28 »

Nej han blir inte agressiv han ska bara brottas..
Loggat

admin

• Administrator
  • Newbie
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #3 skrivet: 2012-06-12 00:18:49 »

Jag tror din hund biter i händerna för att han är busig. Han är en ung hund. Vissa hundar är väldigt aktiva och har svårt för att koppla av utan försöker få igång en lek så fort den får kontakt.

Om hunden biter hårt måste du givetvis få ett stopp på det. Vet hunden vad "Nej" betyder - så använd det. Och om hunden inte lärt sig vad "Nej-kommandot" betyder - så lär hunden det!

Biter inte hunden särskillt hårt så är det oftast enklast att bara slappna av i handen och bli helt passiv. De flesta hundar slutar då att bitas och förstår att man inte vill leka. Till slut så lär de sig att det inte blir lek när man blir klappad.

Att aktivera hunden mentalt är också bra, för att minska på lek-behovet. Lämpliga aktiviteter kan vara att söka efter godis m.m.
Oftast så växer de i från detta beteendet.
Loggat

angelo

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2012-10-12 17:15:30 »

Hej.  Utan en utvärdering av förhållandet mellan dig och din hund och utan att ha träffat din hund, så kan jag bara säga hur det kan ligga till!

Valpar är som alla vet ofta lekfulla, hyper aktiva och energiska.  Vill man ha en lugn hund i hemmet så är det viktigt att man aktiverar hunden ordentligt både fysiskt och mentalt. Framförallt om valpen/hunden visar rastlöshet, upphettsning, ofta går upp i varv och blir hårdhänt och bordus mot människor och andra hundar.

Att valpen biter sin ägare kan vara en väckarklocka om ett beteende som kan eskalera och även yttra sig i fler "mindre trevliga" vardagsbeteenden. Om du känner att valpen ej aktiveras tillräckligt, ( ge den frihet att springa lös minst 1 tim/dag), för att tömmas på överskottsenergi, men även som nämnt, mental utmaning i hemmet kan lugna valpen.

Strukturerade promenader i koppel där valpen håller sig vid din sida utan att flacka omkring flera meter ifrån hundhanteraren, stärker banden mellan hund/hundhanterare vilket ofta stärker hundens respekt. Detta bör förenkla hundhanterarens försök att stoppa valpens bitande när den blir för exalterad.

Tydligare regler, gränser och begränsningar hjälper också din hund att förstå att det är matte/husse som bestämmer vilka regler som gäller även när det är lek på gång.

Slarvar man med fysisk/mental aktivering, regler och disciplin, och dessutom skämmer bort och prioriterar kärlek och lek.., då stärker man hundens rang, och den tror att den kan göra vad den vill utan konsekvenser. Som valp är det kanske ingen katastrof, men dessa beteenden tar den oftast med sig upp i vuxen ålder.

Viktigt att man tar tag i störande hundbeteenden tidigt så att dåliga vanor ej rotar sig för djupt i sinnet. Som vuxen hund, som dessutom är en fysiskt stor och stark ras som din, så kan det leda till framtida situationer i vardagen som är allt utom trevliga.

Kärlek och lek är viktigt, men viktigast är att man ger det i lagom dos och vid rätt tidpunkt. När din valp beter sig som du vill, är lugn eller t.e.x väntar tålmodigt, så ska du gärna ge positiv förstärkning av något slag. Detta hjälper hunden att förstå vad du vill. När hunden däremot missköter sig så bör du korrigera dessa beteenden.

Inom kort bör valpen föstå vad du vill ha för förändringar.  Enklast korrigering är att sonika stoppa valpens aktivitet och se till att den sitter eller ligger med fokus på matte/husse. Stå kvar framför valpen tills den väntar tålmodigt. Vänd dig, lämna valpen och fortsätt därefter med dina sysslor.

Gör det så enkelt som möjligt för valpen. Använd kroppsspråk och visa hellre fysiskt vad du vill, än att repetera och tjata olika kommandon eller ha en konversation med din valp.

Lycka till och ha tålamod och behåll framförallt ditt lugn:)
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder