Författare Ämne: Könsmognad  (läst 3634 gånger)

BabyKills

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Könsmognad
« skrivet: 2007-12-28 18:04:13 »

Hej alla!
Har en vit schäferhane på 8 månader som nu börjar (vad jag antar) komma in i sin könsmognadsperiod. Förr reagerade han aldrig på andra hundar, hälsade glatt mest med svansen i vädret men nu börjar han morra och skälla om man möter en annan, framför allt en hane. Jag stannar oftast när han gör så, säger bestämt NEJ och ber honom sitta tills andra hunden gått förbi och visar allmänt att jag blir arg och att han gör fel.
Kan man göra så eller har ni något bättre förslag?
Jag vet liksom inte alls hur man egentligen ska göra när de blir "tonåringar" :P

mvh
Therese
Loggat

faramira

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
    • E-post
Könsmognad
« Svar #1 skrivet: 2007-12-28 19:39:20 »

Ett annat förslag är att du har koll före honom när det kommer en hund & försöker att leka eller ge honom nåt gott godis, avleda honom. Blir man arg & spänd så kan dom uppleva att "vi hjälps åt" att skälla på den andra hunden.
Det är så olika på hundar med, men prova dig fram ,han är garanterat i könsmognaden & börjar kolla gränserna.
Läs ev nån bra bok om unghundar. :D  
Loggat

Erik

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
    • E-post
Könsmognad
« Svar #2 skrivet: 2008-01-01 11:03:40 »

Du ska absolut INTE bli arg på hunden, att den beter sig på detta viset är för att den är osäker, om man blir arg på hunden så kommer den INTE att bli säkrare,
Håll kol på omgivningen, kommer det hinder som din hund inte tycker om är det bra om du som förare ser dessa före hunden, då kan du avleda hunden med hjälp av godis eller att du leker med hunden.
Men som sagt, bli INTE arg på hunden det är det sämsta du kan göra.
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder