Har en beagle på knappt fyra år. Han var mycket svår att få rumsren. Efter drygt ett år lyckades det, men det varade bara drygt ett halvår. Sedan började han igen och så har det fortsatt. Vi bor i en stor villa, vilket kan ha bidragit till problemet. Den första tiden (vi fick honom i februari 2010) kissade han mycket ofta och lika ofta när han var inne som när han var ute. Sprang snart med honom en gång i timmen ungefär, men det gjorde ingen skillnad. När vi flyttade till vårt sommarhus över sommaren blev det mycket bättre. Huset är mycket mindre och hunden kunde vara med överallt i huset, medan han i det vanliga huset måste hållas borta från många rum. När vi kom tillbaka blev det snart nästan lika illa igen. Sedan blev det bättre och fram mot årsskiftet (då han var drygt ett år) var han nästan rumsren. Problemen återkom när vi återvände efter sommaren nästa år och sedan dess har det varit konstant illa, ja bara blivit värre. Nu kissar han även i sommarhuset.
Mönstret är nu följande. Vi går med hunden sex gånger om dagen med max tre timmar emellan. Han kissar inte i köket, så där får han vara för det mesta. Länge var han också rumsren i hallarna utanför köket och trappuppgången, så han fick vara där också. Sista tiden har han börjar kissa på ett ställe även där. Han kissar alltid när ingen ser och lämnar ofta stora pölar efter sig. Vi vill att hunden skall vara med så mycket som möjligt. Våra tidigare hundar har sprungit fritt i hela huset och aldrig behövt vara ensamma. Men det är svårt med den här hunden. Skall man ta ut honom från köket måste man ha koppel och ständig uppsikt. Dessutom har han inte ro att sitta stilla t.ex. i TV-soffan mer än några minuter. Sedan vill han ner på golvet och då blir det köket för annars smyger han undan och kissar. Han sätter eller lägger sig inte heller i knät någon av oss, som hundar brukar föredra, utan oftast en bit ifrån.
Hunden är annars otroligt snäll, inte det minsta aggressiv (han skäller ganska mycket och nafsar tjejerna i fingrarna när de skall torka av honom när han varit ute, men det är bara på lek och han är alltid försiktig). Han visar inga tecken på att vara nervös, utan är mycket lekfull och verkar trygg och glad. Ja, han är fräck och försöker stjäla man från köksbordet när han får en chans. Han är skällig när han är ute, men oftast för att han är glad och vill leka med andra hundar, eller ibland rädd och vill skrämmas om det kommer någon stor hund. Detta har också blivit mycket bättre med tiden. Det är inga som helst problem att ta ifrån honom sådant han har i munnen eller ta bort tandsten etc. Han är mycket försiktig och noga med att inte bitas. Tror aldrig jag sett honom arg. Däremot är jag lite osäker på om jag satt honom på plats ordentligt. När man lägger honom på rygg ligger han bara kvar och ser envis ut. Det kan han göra länge. Våra tidigare hundar har liksom slappnat av efter en liten stund och en hund brukade somna. Man märker när hunden "ger sig". Men den här hundens beteende i den situationen förstår jag mig inte på. Kanske är han helt enkelt för snäll för att förstå situationen?
Vi har försökt "allt". Vi trodde vi kunde det där med att göra hundar rumsrena, för med tidigare hundar har det gått mycket lätt. Har upptäckt att hustrun berömt honom när han kissat ute, vilket vi fått veta är olämpligt eftersom han då kan få för sig att det är bra att kissa oavsett var man gör det. Den här hunden verkar helt enkelt inte bry sig om var han kissar. Det går lika bra inne som ute. Han kissar till och med i det rum där han sover, men inte i sin bur där han sover. Däremot kissar han inte i köket, där han tillbringat det mesta av sin tid. När vi frågat experter om hjälp har de bagatelliserat problemet och sedan har vi fått veta att de själva har samma problem. Problemet verkar vara relativt nytt. Förr hörde man aldrig om hundar som kissade inne.