Författare Ämne: Beagle som kissar inne  (läst 8082 gånger)

BertL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Beagle som kissar inne
« skrivet: 2013-12-22 09:21:43 »

Har en beagle på knappt fyra år. Han var mycket svår att få rumsren. Efter drygt ett år lyckades det, men det varade bara drygt ett halvår. Sedan började han igen och så har det fortsatt. Vi bor i en stor villa, vilket kan ha bidragit till problemet. Den första tiden (vi fick honom i februari 2010) kissade han mycket ofta och lika ofta när han var inne som när han var ute. Sprang snart med honom en gång i timmen ungefär, men det gjorde ingen skillnad. När vi flyttade till vårt sommarhus över sommaren blev det mycket bättre. Huset är mycket mindre och hunden kunde vara med överallt i huset, medan han i det vanliga huset måste hållas borta från många rum. När vi kom tillbaka blev det snart nästan lika illa igen. Sedan blev det bättre och fram mot årsskiftet (då han var drygt ett år) var han nästan rumsren. Problemen återkom när vi återvände efter sommaren nästa år och sedan dess har det varit konstant illa, ja bara blivit värre. Nu kissar han även i sommarhuset.

Mönstret är nu följande. Vi går med hunden sex gånger om dagen med max tre timmar emellan. Han kissar inte i köket, så där får han vara för det mesta. Länge var han också rumsren i hallarna utanför köket och trappuppgången, så han fick vara där också. Sista tiden har han börjar kissa på ett ställe även där. Han kissar alltid när ingen ser och lämnar ofta stora pölar efter sig. Vi vill att hunden skall vara med så mycket som möjligt. Våra tidigare hundar har sprungit fritt i hela huset och aldrig behövt vara ensamma. Men det är svårt med den här hunden. Skall man ta ut honom från köket måste man ha koppel och ständig uppsikt. Dessutom har han inte ro att sitta stilla t.ex. i TV-soffan mer än några minuter. Sedan vill han ner på golvet och då blir det köket för annars smyger han undan och kissar. Han sätter eller lägger sig inte heller i knät någon av oss, som hundar brukar föredra, utan oftast en bit ifrån.

Hunden är annars otroligt snäll, inte det minsta aggressiv (han skäller ganska mycket och nafsar tjejerna i fingrarna när de skall torka av honom när han varit ute, men det är bara på lek och han är alltid försiktig). Han visar inga tecken på att vara nervös, utan är mycket lekfull och verkar trygg och glad. Ja, han är fräck och försöker stjäla man från köksbordet när han får en chans. Han är skällig när han är ute, men oftast för att han är glad och vill leka med andra hundar, eller ibland rädd och vill skrämmas om det kommer någon stor hund. Detta har också blivit mycket bättre med tiden. Det är inga som helst problem att ta ifrån honom sådant han har i munnen eller ta bort tandsten etc. Han är mycket försiktig och noga med att inte bitas. Tror aldrig jag sett honom arg. Däremot är jag lite osäker på om jag satt honom på plats ordentligt. När man lägger honom på rygg ligger han bara kvar och ser envis ut. Det kan han göra länge. Våra tidigare hundar har liksom slappnat av efter en liten stund och en hund brukade somna. Man märker när hunden "ger sig". Men den här hundens beteende i den situationen förstår jag mig inte på. Kanske är han helt enkelt för snäll för att förstå situationen?

Vi har försökt "allt". Vi trodde vi kunde det där med att göra hundar rumsrena, för med tidigare hundar har det gått mycket lätt. Har upptäckt att hustrun berömt honom när han kissat ute, vilket vi fått veta är olämpligt eftersom han då kan få för sig att det är bra att kissa oavsett var man gör det. Den här hunden verkar helt enkelt inte bry sig om var han kissar. Det går lika bra inne som ute. Han kissar till och med i det rum där han sover, men inte i sin bur där han sover. Däremot kissar han inte i köket, där han tillbringat det mesta av sin tid. När vi frågat experter om hjälp har de bagatelliserat problemet och sedan har vi fått veta att de själva har samma problem. Problemet verkar vara relativt nytt. Förr hörde man aldrig om hundar som kissade inne.
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
SV: Beagle som kissar inne
« Svar #1 skrivet: 2013-12-26 01:32:05 »

Ni har en vuxen hund som kissar inne - det är inte så roligt, varken för er eller hunden. Det är en beagle, och det är känt att dessa, pga sitt goda luktsinne kan vara svårare att få rumsrena då de känner lukten efter sina tidigare toalettbesök, och då gärna kissar på samma plats igen.

Eftersom hunden kissar stora pölar inomhus - markerar han inte utan hunden kissar helt enkelt för att han behöver. Han går undan för att han vet att ni blir upprörda när han kissar, så det är bäst att göra det när ingen ser. Vad ni ska göra är att ABSOLUT BERÖMMA NÄR HAN KISSAR UTE. Rådet ni fått om att inte berömma är helt fel - hur ska hunden veta när han gör rätt om han inte får beröm? Kommer ni på honom inne så gör ingen stor affär av det, utan lyft upp honom och bär ut honom (om han inte är allt för tung). Han kissar antagligen inte när ni bär honom. Utan kommer att kissa klart när han kommer ut. Och beröm honom. Det enda man åstadkommer med bestraffning då de kissar inne är att de går undan och gömmer sig och kommer fortsätta lägga pölar bakom soffan.
Genom att berömma då han kissar ute kommer han tillslut att fatta att husse och matte tycker det är bra att man kissar ute.

Ni har ett stort hus och det är givetvis ett problem då vissa rum kan kännas "utomhus" för hunden.

Spontant känns det som att hunden inte riktigt lärt sig att vara rumsren, men en viktig fråga i detta:
Ni säger att ni är ute med honom var 3dje timme, vilket är väldigt bra. Släpper ni hunden lös i trädgården eller tar en promenad i koppel? Kissar han var 3dje timma ute och kissar ändå inne, eller håller han sig och kissar inomhus när ni gått in?

« Senast ändrad: 2013-12-26 01:37:51 av sara »
Loggat

pannan

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #2 skrivet: 2013-12-26 02:40:44 »

Hej
Jag har 2st schäferhundar och de har bajsad/kissat max 2 gånger inne när de var valpar.Min lilla jackrussel "råtthunden" är det värre.
Jag tror faktiskt att det  handlar om rutiner.De stora hundarna tränas varje dag,medan den lille hunden får vara en knähund.Vi bor också i en större villa,och när "råttan" får tillfälle då är det klippt.Fast inte så ofta som din hund.Först hade jag reglerat maten.(Du har inte skrivit hur ofta du ger mat till din hund,men Jag utfodrar mina hundar en gång om dagen.Absolut ingenting mer.Äldre hundar behöver inte äta flera gånger.(Annat för valpar).Ibland vill mina stora hundar inte äta varje dag.Sen det här med rastningen.Jag brukar alltid rasta mina hundar i koppel,och är vi ute ca 15 min åt gången.Alltså en liten promenad.Om din hund hittar en plats som han trivs med,försök att alltid rasta honom vid den platsen.(OCH GLÖM INTE ATT BELÖNA)Belöna när hunden gör rätt och nonschalera när han gör fel.Jag håller inte med om att man inte ska belöna hunden när han bajsat ute.Han gjorde rätt eller?En hund som har inte blivit rumsren från början fattar inte vad som är inom och utomhus.Han gör det överallt. Det finns faktiskt hundar som är både vatten och mat missbrukare.En hund ska normalt dricka en 1/2 dl per kilo kroppsvikt per dygn.Vilket borde bli ungerfär 5 till 8 dl/dygn för en beagle.Har jag hört.Sen det beror på hur mycket hunden har aktiverats.Sen skriver du att du inte  satt hunden på plats.Det verkar inte behövas.Jag skulle påstå tvärtom,att din hund behöver höjas upp.Hundar som är låga och lite skygga blir ännu värre om man tex blir arg,när hunden gör det inne.(Jag påstår inte att du gör det).Du ska inte behöva koppla hunden när du ta hunden från köket.Problematiken förstår jag men,jag hade nog lockat hunden med en godbit, eller en boll,och sedan ute med en gång och rasta.Om hunden har varit i köket länge och inte kan hålla sig,kan man inte anklaga hunden för det.Schäfer hanarna får vara i hela huset men de följer med mig överallt.Jag är deras matföråd,och de vill inte inte dra sig undan.Lilla jackrussel gillar att vara för sig själv.Hon kan tänka sig att lägga en korv i de platser där jag inte brukar att vistas.Då stänger jag den dörren.
Med vänlig hälsning Zacharias
Loggat

BertL

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2013-12-26 17:29:43 »

Tack för svar! Här kommer lite svar på frågor och kompletterande information.
Vi har haft två beaglar tidigare och inte haft problem med att få dem rumsrena.
Frekvens: Den här beaglekillen kissar inne i genomsnitt en gång om dagen, men bajsar aldrig inne. Ibland händer det att han kissar direkt när han kommer efter att ha varit ute och kissat flera gånger där. Han kissar aldrig när vi ser honom, utan smyger sig undan där han är ensam. Kisset luktar illa, fastän hundkiss inte brukar göra det. Enligt veterinären är det okay och kan bero på att han inte druckit så mycket.
Plats: Han verkar ha fattat att vissa rum är ”inne”, och har faktiskt tidigare varit rumsren i ett halvår, men nu är det bara köket kvar som han inte behandlar som ”ute”. Han kissar till och med obehindrat i det rum där han sover. Helst kissar han mot toalettstolen på någon av toaletterna, där golvet är av plast. Favoritställe nr två-tre är klädkorgen och en balja som vi har kläder i. Båda är av plast. De kan stå på olika ställen. Han kissar också på andra ställen, till exempel mot löpbandets kåpa, som också är av plast. Han kan också kissa på andra ställen, men möjligen har han en preferens för plast.
Mat och dryck: Precis som de flesta beaglar är hunden matgalen och skulle nog äta ihjäl sig om han fick. Det är inte jag som ger honom mat och tyvärr får han nog alltför ofta människomat i stället för hundmaten som jag köper åt honom. Misstänker att han kanske får i sig för mycket salt. Han får mat tre gången om dagen. En halv deciliter till frukost och sedan en och en halv till lunch och middag skall det vara. Men som sagt, blir nog ofta människomat i stället. Borde kanske gå ner till två eller kanske en gång om dagen Men hunden älskar ju mat… Han väger lite för mycket, kanske 18 kilo, men ser inte fet ut, snarare bara kompakt. 9 dl om dagen kan nog stämma rätt bra. Han har alltid vatten tillgängligt och dricker när han vill. Mycket hamnar på golvet.
Rastning & aktivering: Hunden rastas med koppel och promenad minst cirka 15 minuter var tredje timme ungefär. I snitt ungefär en gång om dagen blir det en 1-2 timmars promenad. Han kissar alltid ute, men ibland ändå efter att han kommit in. Vi lägger inte spår etc, men vi går i skogen och han spårar nästan hela tiden.
Beröm: Han har fått beröm när han kissat ute, men det har i vart fall inte hjälpt, möjligen stjälpt. När han kissar inne nonchalerar vi det. Har också prövat med att skälla på honom. Han verkar rätt oberörd i båda fallen.
Sinnelag: Hunden är knappast ”låg”. Han är pigg och glad och framåt och obekymrad om det mesta. Absolut inte skygg, utan tvärtom ganska burdust framåt. Han är lite rädd för stora svarta hundar. Men när ingen finns i närheten går han alltid stolt med svansen i topp. Ryter man åt honom blir han lite bekymrad och vill fjäska.
Inomhus: Måste ha hunden i koppel när vi vill ha honom i andra rum än köket. Skälet är att annars finns risken att han smyger undan och kissar. Det kan han inte om han har kopplet på sig. Vi har dyra mattor och parketter som skadas när han kissar. Vår förra beagle följde mig överallt, men den här vill inte vara stilla på ett ställe längre än fem minuter. Sedan vill han börja gå runt och nosa. Då kan han när som helst få för sig att kissa.
Loggat

sara

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
    • E-post
« Svar #4 skrivet: 2013-12-27 01:47:24 »

Eftersom du pratat med veterinär så antar jag att hunden är frisk och att han inte kissar i köket tyder också på att han kan hålla sig och är frisk.
Han verkar ha ett bra liv och få bra omvårdnad i allmänhet. Men en bov kan vara att ni ger honom människomat. Som du skriver så är den salt och ger upphov till ökat vätskeintag. Vilket resulterar till mer urin. Jag tycker du ska gå över till hundmat - och ge en gång om dagen. Eftersom vuxna hundar oftast blir kissenödiga ca 1,5 timmar efter måltid, så minskar du risken för olyckor på så vis. Ge också måltiden på bestämd tid så att ni får in rutiner för och lär er när det är dags för rastning. Själv föredrar jag torrfoder. Det finns många bra foder att välja på i djuraffären. Ger ni hundmat är det också lättare att hålla hunden i rätt hull då man vet hur mycket han får i sig. 9dl/dag tycker jag låter ganska mycket.
Det kan också vara värt att veta att tuggben innehåller en hel del salt och får han mycket tuggben bör ni kanske minska ner på detta.

Eftersom han kissar ute och sedan kan kissa inne när han kommer in kan det bero på att han inte tömmer hela blåsan när han är ute. Han kanske sparar på dropparna för att kunna markera på nya ställen. Ett sätt att lösa detta är att lära honom kissa på kommando. När ni är ute och han är på väg att kissa - säg "kissa" och beröm när han kissar. (Jag hävdar fortfarande att du ska berömma när han kissar ute). Om du är konsekvent med att ge kommandot "kissa" när hunden kissar, så är förhoppningen att du efter ca 1 månad kan få hunden att kissa på kommando och då tömmer hela blåsan.

Och fortsätt som ni gör just nu - begränsa hundens rörelsefrihet - om han är utanför köket ha honom i koppel eller ha 100% övervakning på honom när han är lös och gör han något så avbryt - utan stora affärer och få ut honom och beröm. Ett tips är att sätta en pingla på honom så att ni hör om han smyger iväg. Plocka bort alla mattor, stäng toadörren och sätt kompostgaller runt löpbandet. - Inte hela livet utan under en tid. Se till att rengöra ordentligt där han förorenat. Det finns speciella medel som tar bort urinlukter (att parfymera över hjälper inte då hunden ändå känner urinlukten och det kan trigga hunden att urinera där på nytt)
Se till att rasta efter lek och aktivitet. Och även efter stressiga situationer för hunden - ex kloklippning eller glad hund då någon kommer hem.

Ett annat tips kan vara att prova med markeringsskydd. En liten "blöja" för hundar som markerar inomhus. De flesta hundar tycker det är otäckt att bli blöta när de kissar.

Det här med att berömma när hunden kissar ute kan aldrig förvärra problemet. Tvärt om. Hundar måste kissa - inne eller ute spelar ju ingen roll för hunden. När hunden kissar inne får den kanske en negativ reaktion av sin ägare (man kanske försöker hålla masken och inte visa att man blivit arg  - men hunden känner det). Nästa gång går hunden undan och kissar i smyg bakom soffan istället. Det blev positivt för hunden - han fick kissat och inga negativa represalier. När ni är ute finns risken att hunden undviker att kissa ordentligt för att den vet att ägaren blir upprörd. Och passar på bakom soffan igen senare på dagen.
Om hunden istället får beröm då den kissar utomhus kommer den veta att ägaren gillar detta, hunden får ökat förtroende och kontakt med sin ägare och kommer därför att välja att kissa ute. Hunden måste känna att den får en fördel av att kissa ute - annars kan han lika gärna göra det inomhus (i smyg)

Att hunden är matglad är den bästa tillgången du har. När hunden kissar ute, beröm och ge någon kula torrfoder från fickan. Då har du ytterligare förstärkt det positiva.

(Och kom ihåg att inte vända tillbaka när hunden kissat utan fortsätt promenaden ett par minuter till så att han inte håller sig för att kunna förlänga sin promenad.)
« Senast ändrad: 2013-12-27 02:01:12 av sara »
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder