Författare Ämne: Hjälp med apportbocken  (läst 8634 gånger)

Elina

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« skrivet: 2008-01-04 16:27:35 »

Är det någon som har något bra tips på hur man kan träna hunden att ta apportbocken, har lärt min äldre hund men min yngre är näst intill omöjlig!
Med min äldre fick jag tipset att "trycka" in den i munnen och hålla fast den där, de fungerade inte... Sen fick jag tipset att börja med en penna eller något annat hon tyckte var roligt att ta i munnen och sen byta ut föremålet mot något annat, de funkade och nu tar hon apporten (och vad som helst annat jag ber henne om) klockrent :D  
Den yngre har jag provat båda metoderna på nu och ingen av dom fungerar... Nog vet ja att Pinschrar är envisa men riktigt såå envisa brukar dom inte vara  
Jaja, någon som har nå tips??
Loggat

Indrabus

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #1 skrivet: 2008-01-04 17:07:46 »

Hej Elina! Det här med apportering är ett gissel tycker jag. Det är så många bitar som ska falla på plats. Jag som du fick tipset med tvångsapportering för ett antal år sedan på min första hund men det som hände var bara att jag fick en osäker hund som tuggade ännu mer än innan.
Sedan dess har jag klickat in det. Men det går lika bra utan klicker. Jag har alltså satt mig framför hunden på golvet med ena handen med godis och så grejen som jag vill den ska plocka liggandes på golvet. och i början har jag belönat att den tittat åt saken. Sen ökar jag kriteriena att hunden ska peta på den med munnen, sen ska den sluta käkarna runt den. Man får gå sakta sakta fram. Om hunden börjar fnatta på godishanden så ignorerar du och väntar ut. Han måste ju prova sig fram innan han förstår vad du vill. Om du har en inklickad hund så klickar du varje gång han är på väg att göra rätt. Så småningom så ska det koppla och du drar på klicket/berömmet längre o längre för varje gång.
Hoppas att du förstår vad jag menar annars får du fråga igen. Ta det bara lugnt o ha TÅLAMOD.  ;) O försök att ha is i magen o låta hunden komma på själv vad du vill. När du sen har en hund som kan sitta stilla med den i munnen så kan du börja med ingångar o inkallningar med apporten men det kan ta sin lilla tid. Lycka till! Hoppas det funkar för dig.  
Loggat

Elina

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #2 skrivet: 2008-01-07 12:48:40 »

okej, ska prova... Hunden är inklickad de är nog mest bara mitt tålamod som tryter  ::)
Men jag ska absolut ge de en chans, Tack!
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #3 skrivet: 2008-01-07 13:30:18 »

hej hej! pinscher är ju lika "duktiga" på det där som dvärgpinscher. ::)
Det är inga apporterings hundar därför MÅSTE du ta det lungt med den moment. det kan va svårt för att rasen i sig är lättlärd och snabba på gå framåt fort men detta få du ta det riktigt fint med om du vill lyckas....annars få du en hund som apportera men hatar momenten och detta kommer göra både hunden och dig frustrerad. sånt tur så har jag fått veta hur jag ska göra innan jag började med det moment. http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>
det bästa e om man söker proffs hjälp inom tävlingslydnad eller bra böcker tex #LYDNAD för tävlingssugna#,Ursula Wilby(det är hon som skriver dom roliga artiklar i hundsport) :D
eller så börja du själv hemma från början, genom att ha godis i äna handen och tex leksak i den andra handen. När hunden börja titta på den så belöna du den. näst är när den rör den med nosen(du ska inte göra något själv,låt hunden tänka ut saker själv..tålamod!!!) sen gå man vidare när hunden har fattat....till att den ta den i munen. detta träning har man när man jobbar men hundar som ska välja/hämta saker och ting åt matte/husse. Tvinga ALDRING in saker i hundens mun eller avsluta när den har inte lyckas. gör det enkel,öka sakta och ha kul hela tiden. :D Så kommer apporten va det roligaste som finns!
« Senast ändrad: 2008-01-07 13:31:53 av joanna »
Loggat

Elina

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #4 skrivet: 2008-01-07 17:14:25 »

okej, nu har jag tränat med Troja lite då och då under dan och hon har redan fattat vad som gälller ;)
Hon gick direkt till att dutta med nosen i den och nu vet hon att hon ska "dutta" på mitten av apporten  :D  MEN hur går man vidare från duttandet?? vet inte riktigt hur jag ska få in, och vad som är, nästa steg  

Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #5 skrivet: 2008-01-08 14:13:39 »

ja.då går vi vidare när hunden fattar. det räcker att den förstå grejen så få man snabbt gå över till nästa grej för detta är ju inte det du vill att hunden ska göra så man måste gå vidare till det du vill uppnå.
Du få sitta så precis så som förut med leksak i äna handen och godis i den andra..och försök titta på saken/leksaken som du håller inte på hunden. försök inte SJÄLV sätta den i munen på hunden, hon ska ta den själv..du behöver kanske röra lite på den...(röra lite så man få uppmärsamhet inte vifta och leka ::) ) så fort leksaken kommer i kontakt med tänderna så belöna du(här är klicker bra)...sen går du över til att hon få i den hela i munen.MEN!!!
Belöna ALDRIG om hon ta den och spottar.  
du kan va snabb där och ta den innan hon hinner att spotta ut. Bättre att avstå belöna än belöna när hon har gjort fel...när hon har spottat ut den själv kan detta va Jätte svårt at få bort.Gör detta rätt från börja.

Och kör inte detta mer än non gång bara annars kommer hon tycka att detta är jobbit. jag har kört med min bara tills han nu håller i apportbocken ca 10-15 sek det ta  tid nu i början. jag vill att min vovve ska tycka detta är kul så jag ta ut apportbocken bara ca 2 gånger i veckan i ja...10min.. så han inte tröttna. varje gång jag ta ut den så blir han helt överlycklig  :P  ...den betyder massa gott och massa kul. :D
Loggat

Len

• Newbie
  • *
    • Visa profil
    • E-post
Hjälp med apportbocken
« Svar #6 skrivet: 2008-01-16 18:18:30 »

Du kan dra bort apportbocken ifrån hunden så hunden får kämpa för att ta den. Tränade in gripandet på min hund på det här viset, du får oftast ett snabbare gripande då också!
Vet inte hur många mil jag sprungit med apporten men det funkar iaf!

Trigga gärna lite under tiden som du drar bort den och när hunden tar den så stöd underkäken lite så att den inte släpper på en gång, sen klickar du och belönar!
Loggat

© Hundstunden - Kontakta oss för Annonsering, Information eller Synpunkter

Tack till Stock.xchng för fria bilder