Författare Ämne: Tandskötsel?  (läst 4289 gånger)

BabyKills

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Tandskötsel?
« skrivet: 2008-01-13 17:38:12 »

Min hane är nu 10 månader. Han brukar vanligtvis ha sina tuggben men jag försöker borsta tänderna iallafall nångång då och då så han ska vänja sig. Kanske 1 gång i veckan eller var 14 dag.
Han har även haft dentasticks en period men jag tror nu han ändå fått tandköttsinflamationer. Det är lite svagt rött på köttet vid tänderna och han har en starkare andedräkt än förr. Inte vedervärdig men ofräschare än tidigare.

Ska man borsta tänderna varje dag? Tycker det känns lite väl mycket. Finns det andra sätt att ev. bli av med detta?
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Tandskötsel?
« Svar #1 skrivet: 2008-01-13 18:28:41 »

Hej!

Jag undrar om inte könsmognad kan ha en del av andedräkten att göra??

Annars kan jag rekomendera plaqueoff.
Små hundar får oftare tandsten än större raser.

Om du e orolig tycker jag att du ska ringa o rådfråga din Vetrinär.

Lycka till

//Tibbe
Loggat

joanna

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • E-post
Tandskötsel?
« Svar #2 skrivet: 2008-01-23 09:57:23 »

QUOTE (BabyKills @ 2008-01-13 17:38 )
Min hane är nu 10 månader. Han brukar vanligtvis ha sina tuggben men jag försöker borsta tänderna iallafall nångång då och då så han ska vänja sig. Kanske 1 gång i veckan eller var 14 dag.
Han har även haft dentasticks en period men jag tror nu han ändå fått tandköttsinflamationer. Det är lite svagt rött på köttet vid tänderna och han har en starkare andedräkt än förr. Inte vedervärdig men ofräschare än tidigare.

Ska man borsta tänderna varje dag? Tycker det känns lite väl mycket. Finns det andra sätt att ev. bli av med detta?

nää...inte varje dag men om din hund få mer och oftare tandsten så ska du göra det i alla fall en gång i veckan. Sen kan det oxå va så att din hund kanske har fått något i tandköttet, pinne eller en bit av ben...som gör att det e rött och irriterat. uppsök vet. och kolla det då.
En av mina hundar har jätte problem med tandseten så plaqueoff har varit vårt räddning. Sen tandskrapan och tandboste. Men det bästa e ju att hunden få mycket att tugga på...många Hårda ben pinnar, sen finns det leksaker som ska funka som tandborste.

Det är jätte viktigt att du börjar sköta hundens mun och att hunden tycker det är ok,när den nu har så lätt att få tandsten.Sen tycker jag själv inte om att sova ner hunden för mycket därför så sköter vi den biten mycket hemma.
Du kanske behöver byta foder till större kuller...då tuggar den mer.  :D  lycka till nu..../joanna
Loggat

Kerstin

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Tandskötsel?
« Svar #3 skrivet: 2009-01-06 11:08:26 »

Hej
Försök med Plackoff som du strör på maten. Den tar inte bort tandsten över natten men den hjälper på sikt och det är lättare att borsta bort beläggningarna.
mvh
Kerstin
Loggat

Fatal error: require_once(): Failed opening required 'inc/geoip.inc' (include_path='.:/usr/local/php53/lib/php:/storage/content/72/176772/pear/php') in /storage/content/72/176772/hundstunden.se/public_html/inc/footer.php on line 12