Författare Ämne: Fästingar  (läst 4086 gånger)

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Fästingar
« skrivet: 2008-04-02 22:38:11 »

Hej alla glada :D

Vilken helt underbar dag det har varit. UNDERBART väder http://www.hundstunden.se/html/emoticons/cool.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='cool.gif'>

Men men... nu är det dax för dom ÄCKLIGA krypen http://www.hundstunden.se/html/emoticons/mad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='mad.gif'>
Det lär bli invasion efter den varma vintern.
Vilket medel är det bästa?

Soliga hälsningar
//Tibbe
Loggat

wanda4

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
    • E-post
Fästingar
« Svar #1 skrivet: 2008-04-08 14:44:36 »

Hej Tibbe,

Ja nu är det dax för då små liven. Min Spinone fick sina första för 1 månad sedan. Så jag gick till apoteket och köpte halsband mot fästingar. De är suveräna. Jag har använt de på mina hundar i 5 år och de har inte fått en enda fästing när de har halsbanden. Jag har provat Frontline och Expot i flytande form som man häller ut i nacken på hunden men de har i allafall fått några fästingar under sommaren. Det man måste tänka på är att inte ha på halsbanden när de badar. Varken inomhus eller i sjön. För djurlivets skull. Mina hundar leker och busar med varandra och råkar ibland dra av banden. Men det händer alldrig att de mår dåligt av att få de i mun. Däremot ska de inte hålla på och suga på dem. De kostar runt 150-170 kronor och räcker hela sommaren. Lycka till.

Zettis och Tintins matte :D  
Loggat

Matte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Fästingar
« Svar #2 skrivet: 2008-04-08 17:06:12 »

Hej!

Har själv tänkt mycket på det här med fästingar! Vet att halsbandet som finns på apoteket är bra, men eftersom vi ofta tar i våran hund om halsen " kliar o klappar om " så känns det lite som att man kanske får medlet på sig. Har hittat ett medel på nätet som heter HopOff, flytande som man häller i maten. Har använt det 2 veckor endast så jag vet inte om det fungerar ännu. Kanske någon annan har längre erfarenhet av det? Vi tänker testa det denna sommaren, och sen se om det har funkat.

Ha det bra!   Matte
« Senast ändrad: 2008-04-08 17:30:17 av Matte »
Loggat

Matte

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Fästingar
« Svar #3 skrivet: 2008-05-24 13:59:09 »

QUOTE (Matte @ 2008-04-08 16:06 )
Hej!

Har själv tänkt mycket på det här med fästingar! Vet att halsbandet som finns på apoteket är bra, men eftersom vi ofta tar i våran hund om halsen " kliar o klappar om " så känns det lite som att man kanske får medlet på sig. Har hittat ett medel på nätet som heter HopOff, flytande som man häller i maten. Har använt det 2 veckor endast så jag vet inte om det fungerar ännu. Kanske någon annan har längre erfarenhet av det? Vi tänker testa det denna sommaren, och sen se om det har funkat.

Ha det bra!   Matte

Hej igen!

Har nu använt HopOff ett tag och det har funkat bra, har tagit några fästingar som krypit i pälsen.
Men så var vi hos en veterinär som sa att även vitlök är giftigt för hundar   att det angriber dom röda blodkropparna  http://www.hundstunden.se/html/emoticons/sad.gif' border='0' style='vertical-align:middle' alt='sad.gif'> .

Så nu har vi ställt det medlet på hyllan och köpt Frontline droppar på Apoteket. Vi får använda det tills vi hittar ett giftfritt och bra alternativ.

Ha det bra!   Matte   :)  
Loggat

Tibbe

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • E-post
Fästingar
« Svar #4 skrivet: 2008-05-24 14:12:54 »

Hej!

Jag kör apotekets halsband på mina hundar.
Dom har inte fått en enda fästing ännu.
Men känner mig lite orolig då jag nyligen upptäckt att jag är gravid.
Jag har inte tagit reda på ännu om det skulle kunna innebära någon fara för fostret.

Min syster och många uppfödarvänner till mig använder ett örthalsband som innehåller naturliga ämnen. Dom är nöjda med det och fungerar väldigt bra. Men det stinker stark citron dom 3-4 första dagarna.

En annan vän till mig använder Aloe vera produkter till sina hundar. En vårdande spray till pälsen där hon blandat i Aloe vera heat lotion.

Tibbe
Loggat

Fatal error: require_once(): Failed opening required 'inc/geoip.inc' (include_path='.:/usr/local/php53/lib/php:/storage/content/72/176772/pear/php') in /storage/content/72/176772/hundstunden.se/public_html/inc/footer.php on line 12