Författare Ämne: Allergihundar?  (läst 4259 gånger)

svarteorm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Allergihundar?
« skrivet: 2009-02-03 09:23:13 »

Stämmer det att det finns vissa hundraser som är bättre för allergiker än andra?
Är de så bra så att en allergiker kan äga en sådan hund?
Och vilka raser handlar det om i så fall?
Loggat

vican

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
    • E-post
Allergihundar?
« Svar #1 skrivet: 2009-02-17 16:48:12 »

Självklart är det så!
Dock beror det ju på hur "illa" allergin är, själv så har man tibetanska terrier (är dock inte allergisk på något sätt..) men känner vid dom som har allergibesvär med flesta hundar och klarar av att ha tibbarna. Dom löser ju inte hår på ett sätt som t.ex. gråhunden gör utan det blir mer tovor i pälsen som man måste kamma ut.
Dom flesta hundraser som är mer allergivänliga än andra brukar ofta stå på t.ex. en kennels hemsida eller på hundfaktan när man läser om hunden så egentligen är det bara att leta efter en ras som verkar passa er/dig och sedan kunna fara och "testa" hos några som har den rasen.
Något som också kan spela roll är att vissa reagerar inte på hunden när den är valp, utan i vuxenålder och tvärtom så testa på både valpar och vuxna!

Hoppas du förstod något av det jag försökte förklara.
Loggat

svarteorm

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
    • E-post
Allergihundar?
« Svar #2 skrivet: 2009-02-21 01:26:04 »

OK det var ju inte så lätt som jag trodde. Det är en bekant till mig som är allergisk. Hon får väl knacka dörr och fråga om hon får låna lite olika hundar  :P
Det var ju lurigt att man kan tåla hunden som valp och inte som vuxen.
Tackar för bra information!
Loggat

Fatal error: require_once(): Failed opening required 'inc/geoip.inc' (include_path='.:/usr/local/php53/lib/php:/storage/content/72/176772/pear/php') in /storage/content/72/176772/hundstunden.se/public_html/inc/footer.php on line 12