Författare Ämne: Kastlekar  (läst 6292 gånger)

duffi

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • MSN Messenger - jensun76@msn.com
    • Visa profil
    • www.photo-sundstrom.se
    • E-post
Kastlekar
« skrivet: 2011-06-15 00:09:37 »

Har både läst och blivit avrådd av en uppfödare att inte leka lekar med hunden där den ska jaga föremål man kastat. Jag förstår dock inte vad som är problemet. Hunden ser ju ut att bli överlycklig av den leken.

Vad är det som är olämpligt egentligen?
Loggat

jackie

• Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • E-post
SV: Kastlekar
« Svar #1 skrivet: 2011-06-15 18:22:49 »

Som jag har förstått det så är det hundens jaktinstinkt som triggas när den jagar bollar. I blodet frigörs då mycket stresshormoner hos hunden som gör att hunden blir uppstressad.

Har man en i botten lugn och cool hund så tror inte jag att hunden på något vis mår dåligt av att jaga efter lite bollar ibland. Men om man har en hund som för det mesta är uppe i varv så är det nog inte så lyckat att kasta bollar som den får jaga eftersom den då kommer att bli ännu mer uppstressad. 

Sedan har sett att många kastar en boll som belöning till hunden efter att ha tränat exempelvis lydnad.

Jag tror att om man kastar bollar i måttliga mängder så är det helt OK för de flesta hundar - för de tycker ju om det. Så tycker jag i alla fall.
Loggat

Fatal error: require_once(): Failed opening required 'inc/geoip.inc' (include_path='.:/usr/local/php53/lib/php:/storage/content/72/176772/pear/php') in /storage/content/72/176772/hundstunden.se/public_html/inc/footer.php on line 12